Sök ikon

Bakslag för hajpade träningsmärket Aim'n – omsättningen sjunker

Helen Van och Tekla Acs.

Snabb tillväxt med höga marginaler tack vare försäljning utan mellanhänder – fram tills nu för Aim’n.

Nu sjunker omsättningen och rörelseresultatet en bra bit.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Historien om det svenska träningsmärket Aim’n börjar i Halmstad 2014.

Tekla Acs och Helen Van, som träffades redan på gymnasiet, tröttnade på oinspirerade träningskläder och bestämde sig för att satsa på högkvalitativa och inspirerade träningskläder för kvinnor. 

År för år växte de och blev snabbt en stor succé. 

För räkenskapsåret som slutade i mars 2021 uppgick vinsten till drygt 44 miljoner kronor. Några månader senare sålde grundarna av en del till riskkapitalbolaget Eequity, i en affär som värderade bolaget till över 1 miljard kronor. 

“Det har varit en sjukt häftig resa. Ingen av oss har entreprenörsbakgrund och det har varit otroligt lärorikt och häftigt att göra detta. När folk tvivlade blir det också lite extra kul att bevisa motsatsen när man är tävlingsmänniska, och för sig själv att man klarar mer än man tror”, sa Tekla Acs då. 

Sjunker för första gången

Nu pekar trenden åt fel håll för Aim'n. 

Under 2022 minskade omsättningen för första gången för bolaget – från 285,1 till 276 miljoner kronor på koncernnivå. Då ska det dessutom nämnas att räkenskapsåret 2021 bara var 9 månader för Aim’n. 

Samtidigt sjunker också rörelseresultatet från 19,5 till 0,5 miljoner kronor under samma period. På sista raden blir det en förlust på 1 miljon kronor. 

Fjolåret blev också en smäll för de likvida medlena, som sjönk från 81,9 till 37,9 miljoner kronor under 2022. 

Bolaget tycks själva se 2022 som ett lyckat år i bokslutet.

“Året har präglats av stora förändringar i vår omvärld och även efterdyningar av Covid-19 som Aim’n tagit sig igenom på ett föredömligt sätt där bolaget nu lagt grunden för en snabb organisk tillväxt under god lönsamhet. Aim’n har fortsatt att ta marknadsandelar under året”, skriver bolaget där.

Bolaget leds idag av vd:n Robin Mostacero, som lyfter flera faktorer bakom det tuffa året.

"Influencer Marketing fungerande långt sämre för oss än åren innan och kanalen tar längre tid att skala ner än övriga. Kanalen hade varit enormt stark för oss och fortfarande en kanal vi tror på, men på rätt sätt och i rätt mix", skriver han i ett mejl till Breakit. Han fortsätter:

"Vi såg en minskad efterfrågan redan under hösten 2021 som troligen kan hänföras till att covid-restriktionerna släpptes vilket gjorde att 'share of wallet' spenderades på ett annat sätt än tidigare, restaurang, mode och resor tog större del av plånboken."

Framförallt ska Aim'n ska ha fått en väldigt kämpig start på 2022, som påverkade hela året.

"Att vi lyckades balansera runt nollresultat 2022 var enormt stark efter vårt inledande halvår som var rejält tufft. Men vi tog kraftfulla åtgärder för att minska vår kostnadsmassa, något som påverkar både organisationen och Aim’n negativt på kort sikt men som gett oss väldigt positiva långsiktiga effekter, vilket vi ser nu 2023."

Nu menar han dock att bolaget nu har vänt åt rätt håll igen.

"2023 har startat starkt och vi har haft tillväxt de fem senaste månader mot fjolåret och lönsamheten är tillbaka på starka nivåer. Vi har gjort om vår produkt- och sortimentsstrategi från grunden vilket vi ser ger fantastisk utveckling under detta året och som blir ännu bättre 2024. "

Läs mer