Sök ikon

Kenza lanserade eget skönhetsbolag – vi har siffrorna för första året

Kenzas nya bolag: The Every. Foto: Faksimil @kenzas/Montage

Så gick det för Kenzas hårvårdsbolag The Every under första fulla verksamhetsåret.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Breakit kunde i slutet av 2021 avslöja att influencern Kenza Zouiten Subosic var på väg att lansera ett eget skönhetsbolag. Något som bekräftades av profilen själv några veckor senare när hon presenterade satsningen The Every, hennes egna hårvårdsmärke.

Precis som när Kenza lanserade klädmärket Ivyrevel så är maken Aleks Subosic med på resan. Under åren med Ivyrevel lyckades grundarna få både H&M och Zalando som investerare, samtidigt som de presenterade ett samarbete med Google för att ta fram en datadrivna och unika klänningar. Samarbetet resulterade aldrig i någon konkret produkt och Ivyrevel tvingades efter en misslyckad rekonstruktion att ansöka om konkurs i januari 2021.

Men skam den som ger sig och när paret Subosic lanserade sitt nya skönhetsbolaget så var det redan från start med sex olika hårvårdsprodukter för både män och kvinnor. 

“Det har tagit tid, det har varit många vändor fram och tillbaka för vill göra vår produkt så bra och så rätt som möjligt. Men nu är vi där och vi är live”, sa Kenza Zouiten Subosic i samband med lanseringen.

Nu har årsredovisningen för The Everys första hela år på marknaden landat hos Bolagsverket och vi på Breakit har tagit del av siffrorna. 

Det visar sig att bolaget fått en bra start där försäljningen under första året landade på 12 miljoner kronor. Resultatraden visar också att bolaget gick med 1 miljon kronor i vinst. 

“Större satsning har gjorts inom marknadsföringen av bolagets produkter detta år”, konstaterar bolaget kort i årsredovisningen.

Som jämförelse omsatte The Every 0,2 miljoner kronor under 2021 (april-december) och visade under det året en förlust på 1 miljon kronor. Men då presenterade influencern alltså inte sitt varumärke förrän i december samma år.

Kenza, en av Sveriges första och största influencers, är inte den första profilen som har lanserat sitt egna skönhetsbolag. Tidigare har bland annat Bianca Ingrosso, Therése Lindgren och Ida Warg gjort satsningar på området.

Läs mer