Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ridkläder med höga marginaler – nu når Maya Delorez 100 miljoner

Madelene Törnblom.

Målet var att nå dit redan 2021. Nu ökar de omsättningen till 100 miljoner, även om lönsamheten sjunker en bit.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Maya Delorez, som tillverkar ridkläder, grundades för sex år sedan av den då 20-åriga Madelene Törnblom. Idén kom från att hon hade tröttnat på att marknaden bestod av obekväma plagg ”med rosa, glitter och strasstenar”. Istället ville hon göra mer innovativa ridkläder i neutrala färger.

Via en strikt “DTC”-modell (försäljning direkt till konsumenten) på nätet har Maya Delorez lyckats växa både snabbt och med stark lönsamhet. Bolaget har också frekvent samarbetet med olika  influencers, ambassadörer och teamryttare.

Enligt grundaren själv så ska en stor majoritet av försäljningen ske utomlands, bland annat i Storbritannien, Tyskland, USA och Nederländerna. 

“I grunden är det en efterfrågad produkt och eftersom alla som jobbar hos oss är mer eller mindre hästmänniskor så har vi stenkoll på målgruppen och vet vad som går hem i sociala medier. Sen handlar det om en extrem tajming – vi kom in precis när direct-to-consumer slog i taket. Med pandemin har ännu mer folk handlat online”, har vd:n Madelene Törnblom tidigare sagt om succéreceptet. 

Nu har Breakit tagit del av bolagets färska årsredovisning, som visar att bolaget fortsätter att växa. 

Under 2022 steg omsättningen från 91,6 till 101,6 miljoner kronor. Samtidigt sjönk rörelseresultatet en aning, från 25,2 till 22,3 miljoner kronor i vinst. Framförallt personalkostnaderna och övriga externa kostnader ökar nu.

Siffrorna kan också jämföras mot 2020, då bolaget omsatte 40,1 miljoner och visade en vinst på 11,2 miljoner. 

Maya Delorez ägs till hundra procent av Madelene Törnblom tillsammans med hennes pappa Niklas Törnblom (styrelseordförande), enligt ägardatabasen Eivora. 

Av bokslutet framgår det att de nu unnar sig en utdelning på totalt 5 miljoner kronor. 

Trots flera propåer har de hittills nobbat externt riskkapital helt. 

“Vi har byggt upp ett bra kassaflöde och är inte i behov av pengar just nu. Men man ska aldrig säga aldrig”, sa vd:n till Breakit ifjol.

LÄS MER: Maya Delorez tillväxtresa fortsätter – och därför kommer riskkapitalfirmorna fortsatt få nobben

Läs mer