Sök ikon

Djungo vill minska ensamheten – fyller kassan med 15 miljoner (efter succén i São Paulo)

Djungos grundartrio. Foto: Press

Efter att ha börjat i Brasilien satsar Djungo på att lansera i Sverige. Redan nu laddar de också för en snabb expansion till andra länder.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Var tredje person i åldern 16-29 uppger att de känner sig ensamma och isolerade enligt Folkhälsomyndigheten. 

Några som vill bidra till att lösa det problemet är startupen Djungo, som har grundats av Jakob Lundström, Linda Murray Wennberg, tidigare finanschef på Bambuser, samt Anders Thim, med bakgrund på Klarna och Checkin.com.

Deras lösning inkluderar en app med kurerade grupper, där sex personer kopplas samman baserat på vad de är intresserade av och vad de har för värderingar. Dessa ska sedan modereras av en AI-chattbot.

Inför den breda lanseringen ska bolaget ha genomfört en beta-lansering av tjänsten i São Paulo. De uppger själva att de med små medel nådde nästan 100.000 användare, där könsfördelningen mellan kvinnor och män var jämn.

“Djungo är lika populärt bland användare som söker vänskap som kärlek. Det är dessutom en enorm styrka att uppnå en balanserad fördelning mellan manliga och kvinnliga användare, eftersom det bidrar till en mer givande användarupplevelse”, säger Linda Murray Wennberg.

Nu meddelar Djungo i ett pressmeddelande att de tar in 15 miljoner kronor i samband med den svenska lanseringen, i en runda ledd av investeraren och bolagsbryggaren Level Venture Studio. 

Bland de som investerar finns också bland annat affärsänglarna Michael Wolf, Niklas Kylberg samt syskonen Linda Malmström Grassman och Sune Malmström, delägare till Villa Dagmar och Hotel Diplomat.

“Att så många ‘Gen Z’ och ‘Millennials’ upplever ensamhet samtidigt som social medieanvändandet är som störst i detta åldersspann fick mig att tänka till – sociala medier tycks i dagsläget orsaka en förstärkt känsla av ensamhet snarare än att motverka den men det måste finnas ett sätt att ändra på detta och det var då idén om Djungo kom upp”, säger vd:n Jakob Lundström.

Han spår också att det som de kallar “social discovery” kommer bli nästa grej som slår, snarare än mer renodlade dejtingappar som exempelvis Tinder. 

“I ljuset av att Gen Z ofta beskrivs som ‘the unlabeled generation’, är vi övertygade om att Djungo har en plats att fylla hos dessa användare. Men vi tror även att Djungo kan göra stor nytta i andra målgrupper såsom frånskilda och äldre personer med begränsade vänkretsar och sociala nätverk.”

När bolaget ska ta steget in på ytterligare marknader framgår inte, men de uppger att de har knutit till sig rådgivare med expertis inom sociala medier som ska hjälpa Djungo med den framtida USA-lanseringen. 

Läs mer