Sök ikon

Bakom hajpade Strongers vd-rockad – minskad omsättning och rejäl förlust

Martin Hansson, ny vd för Stronger och tidigare vd:n Annica Rantala. Foto: Press/Montage

Nedskrivning av varulager, covid-effekter och dyr marknadsföring sägs vara några av orsakerna till Strongers negativa utveckling.


Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Stronger grundades 2014 av Henrik Grundén, Juri Gendelman och Joel Almqvist.  När riskkapitalbolaget Polaris 2021 köpte 51 procent av aktierna värderades hela bolaget till cirka 1,5 miljarder kronor, enligt Breakits källor. 

Med sin direktförsäljning till konsumenten via e-handel pekade linjen länge spikrakt uppåt för träningsvarumärket Stronger. 

Redan 2021 tog dock bolaget ett stort steg bakåt i termer av lönsamhet. Omsättningen ökade förvisso till 383 miljoner från 308 miljoner året innan. Samtidigt föll resultatet från 44 till 10 miljoner kronor. 

I början av juni kom nyhet att vd:n Annica Rantala skulle lämna sin post. Istället klev Martin Hansson, tidigare kommersiell chef på Peak, in som vd med omedelbar verkan.

Johan Pernvi, som ansvarar för Stronger-investeringen på Polaris, berättade också då att det skulle bli en förlust för Stronger under 2022. 

“Det har inte utvecklats riktigt som vi hoppats på, det måste vi vara ärliga att säga. E-handeln generellt har haft det tufft senaste året och det har givetvis påverkat även Stronger”, sa han till Breakit då, men ville inte avslöja några exakta siffror.  

Nu har Breakit tagit del av Strongers färska bokslut – som visar på ett väldigt kämpigt fjolår.

Omsättningen krympte under 2022 till 332 miljoner kronor, samtidigt som att rörelseförlusten alltså landade på minus 21,5 miljoner kronor. 

“Den negativa resultatutvecklingen förklaras främst av nedskrivning av inkurant varulager med 22,8 miljoner kronor. Andra faktorer som påverkar är utebliven försäljningstillväxt, högre kostnader för kundförvärv samt ökade returkostnader till följd av bolagets tillväxt i Europa”, skriver Stronger i årsredovisningen.

Bolaget framhåller att det är en kombination av olika faktorer som gör att försäljningen har avtagit med cirka 13 procent. 

“Kunder i tillväxtmarknader som Nederländerna, Belgien och Tyskland övergav sina e-handelsvanor som byggts upp under covid-19, återvände till fysiska butiker och spenderade mer på upplevelser. Just när de sista pandemirestriktionerna upphävdes, utbröt kriget i Ukraina, vilket orsakade prisuppgång på råvaror, energi och transporter”, skriver man där. 

Utöver att byta vd tycks nu bolaget ha en rad andra åtgärder planerade för att vända den negativa trenden.

“Tillväxtplanerna för kommande tre år drivs av en bredare kanalstrategi när det kommer till försäljning, vilket förväntas att påverka även volymen i den egna e-handelskanalen positivt”, skriver bolaget och fortsätter: 

“Genom att implementera nya metoder för att minska varulager, optimera marknadsföringsinvesteringar, samt att överlag sänka kostnader i bolaget, förväntar sig Stronger en positiv utveckling i sina finansiella resultat.”

Läs mer