Bokningssystemet Bokadirekt har vindarna med sig. Under 2022 lyckades de ta sig över 100 miljoner med råge, då de ökade intäkterna med 21 procent, från 98,6 miljoner kronor till 120,4 miljoner kronor.
Men stora investeringar gjorde även att rörelseförlusten ökade från 8,2 miljoner kronor till 22,3 miljoner.
“Det handlar om fler nya kunder helt enkelt och en ökad efterfrågan på produkter och tjänster från befintliga kunder. Mer specifikt så är våra betallösningar populära bland både salonger, mottagningar och konsumenter”, säger vd:n Christian Fricke.
Varför förlusterna ökar finns bara ett tråkigt svar på, menar Christian Fricke.
“Man kan väl se det som en styrka att kunna satsa för tillväxt när den generella tillgången till kapital är begränsad. Tråkigt svar ja, men det kostar att fortsätta investera i produkten och driva kännedom och användning bland konsumenter. Men det ska ju möjliggöra fortsatt framtida tillväxt.”
Genomför ni några åtgärder för att nå svarta siffror igen?
“Vi planerar inga drastiska åtgärder och gör inga häpnadsväckande förluster, även om målet så klart är att bli lönsamma över tid.”
Bokadirekt hamnade i våras i blåsväder efter att de meddelat att de skulle genomföra prishöjningar på mellan 80 och 150 kronor i månaden för deras tjänster. Det här togs inte emot i god jord av yrkesförbund som Svenska Friskvårdsförbunden, Yrkesmassörerna och Sveriges hudterapeuter, som direkt kallade bolaget till möte.
Bokadirekt tvingades efter kritiken backa från sina planer – och Christian Fricke tog själv på sig skulden.
Bokningstjänster är en konkurrensutsatt bransch och det gäller att hålla sina kunder nöjda. Desiree Blomberg, generalsekreterare för Kroppsterapeuternas yrkesförbund, gick direkt ut och sa att det finns flera bokningssystem som de tar i beaktande.
“Vi har redan fyra andra aktörer som har kommit mer erbjudanden, ingen kommer att premieras.”
Vad ser du för utmaningar framåt?
“Hälsa och skönhet är relativt recessions-säkert, så även om efterfrågan från konsumenter sett en viss negativ påverkan så är det inte någon chockerande nedgång på totalen. Vårt marknadsplatserbjudande till salonger och mottagningar blir ännu mer relevant i tuffare tider med lägre efterfrågan från konsument.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.