Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sweef gör sitt första förvärv – av kändisarnas favorittäcken

Martin Åqvist, Stina Barkow och Anna Röstlund ligger bakom Happy Fluffy Cloud.

Soffsuccén Sweef, som delägs av eEquity, köper Happy Fluffy Cloud. Grundarna gör därmed exit efter bara tre år.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Täckesbolaget Happy Fluffy Cloud startades så sent som under pandemiåret 2020.

Nu förvärvas verksamheten av Sweef, ett av Europas just nu snabbast växande företag, och grundarna Martin Åqvists och Stina Barkow tackar för sig.

“Vår lilla molnfabrik har varit lönsam från starten 2020. När Sweef knackade på i våras var vi inte till salu men efter dialog och eftertanke tror vi detta är en superchans för Happy Fluffy Cloud att växa”, säger Stina Barkow.

Det här är Sweefs första affär. Bolagets affärsidé har hittills varit att sälja premiumsoffor, något som nu kompletteras.

“Med Happy Fluffy Cloud får vi en ny kanal där vi kan sälja till fler marknader och delvis nya kunder. Vi kan även låta en del av produkterna säljas av Sweef”, säger Ludvig Ungewitter, vd på Sweef.

Breakit berättade storyn om Happy Fluffy Cloud i höstas. Hur Martin Åqvists och Stina Barkows vägar korsades på reklamskolan Berghs, och hur de senare insåg att de delade samma dröm. Efter att ha sett “Sällskapsresan II – Snowroller” ville grundarna resten av livet vakna upp i en säng med det där “magiskt fluffiga dunet”.

Sen lanseringen har Happy Fluffy Cloud blivit något av en favorit för kändisar och har använts av bland andra Hannah Widell, Magdalena Graaf och Sofia Wistam.

God tillväxt

Hur mycket Sweef betalar för Happy Fluffy Cloud vill de inte berätta. Martin Åqvist och Stina Barkow lämnar sitt bolag, och kommer i och med affären att ha ett delägande i Sweef.

Happy Fluffy Cloud omsatte 5,7 miljoner kronor under 2022, en minskning från 7 miljoner året innan. De har sedan starten visat svarta siffror. Fjolåret var inget undantag. De hade då ett rörelseresultat på 1 miljon, jämfört med 2,1 miljoner under 2021.

Även Sweef har växt lönsamt (och snabbt). Under 2022 ökade soffbolaget omsättningen från 145,3 till 217 miljoner. Vinsten minskade från 15,4 miljoner kronor till 6,6 miljoner. 

2021 tog Sweef in 30 miljoner kronor i kapital i en runda där riskkaptialbolaget eEquity tog täten. Detta för att kunna skala upp utvecklingen och teamet.

Läs mer