Fraktteknikbolaget Einride grundades 2016 av makarna Robert Falck och Linnéa Kornehed Falck samt Filip Lilja. Enligt egen utsago var de då först i världen med elektriska, självkörande lastbilar på allmän väg i kommersiellt syfte.
Bolaget har sen dess lyckats få in några riktigt tunga kunder som Oatly, Coca-Cola och Lidl. Dessutom har Einride har expanderat både till USA och Tyskland och fått tillstånd från amerikanska myndigheter att köra autonomt på vissa sträckor i landet.
Nu är ni säkert nyfikna på hur det går för dem.
Enligt det färska bokslutet som precis landat hos Bolagsverket så ökade intäkterna från 18,2 miljoner kronor till 47,1 miljoner. Rörelseförlusten steg från 323 miljoner kronor till hisnande 872 miljoner. De anställda ökade kraftigt, från 123 till 311.
Bolaget har i omgångar tagit in pengar för att finansiera sina lastbilar. Senast i december fyllde de kontot med 5 miljarder. 2 miljarder från ett konsortium av nya investerare och stöd från tidigare aktieägare och dessutom ett lån motsvarande över 3 miljarder kronor.
“Koncernen kommer vidareutveckla verksamheten geografiskt framöver genom expansion till flera europeiska länder, och även USA med befintliga och nya kunder. När fordonsleverantörer ställer om till elektriska fordon ser vi möjligheter att utöka den egna flottan”, skriver bolaget i årsredovisningen.
Missa inte vår intervju med Einrides medgrundare Linnéa Kornehed Falck, som i Sverige flugit lite under radarn.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.