Sök ikon

Familjeföretag köper in sig i Hugo Rosas och Sebastian Kvissbergs Clean Drink – här är alla detaljerna

Bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas äger Clean Drink.

Bolaget Voxson köper 10 procent av funktionsdrycken Clean Drink. Vi har prislappen och värderingen.

“Vi fann varandra på omvägar”, säger Stefan Eriksson, som tillsammans med sina syskon, blir nya delägare.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Breakit har i flera vändor berättat om bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissbergs energidryck Clean Drink. I våras gjorde de klart att de gärna skulle vilja ta in en partner.

Nu har ropet burit frukt.

Breakit kan nämligen avslöja att Clean Drink nu tar in en ny delägare – Voxson Carl-L Eriksson AB.

Voxson är storägare i börsnoterade Tura Group, ett familjeföretag som har växt sig stora som distributörer inom hemelektronik. Men för allmänheten är de nog lite av en doldis. 

Tura noterades på Spotlight via spacbolaget Spacett i augusti i fjol, och har idag sitt huvudkontor i Kungsbacka.

Stefan Eriksson berättar nu vad det var som fick Voxson att bli delägare i Clean Drink.

“Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean Drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt”, säger han.

Voxson köper alltså 10 procent av aktierna i Clean Drink för 15 miljoner kronor. Värderingen pre money ligger på 136,4 miljoner kronor.

Kan det i framtiden bli så att ni köper hela Clean Drink?
“Det är inget vi pratat om och jag ser det inte som sannolikt.”

Vd:n Sebastian Kvissberg, är nöjd när vi når honom.

“Vi är självklart otroligt glada och tacksamma att en partner som Stefan kommer in och tror på oss och vår resa. Det här gör att vi kan accelerera rejält. I Sverige har vi ju bara skrapat på ytan än så länge”, säger han.

Bättre kostnadskontroll

Voxson har tidigare gjort ett fåtal investeringar. Störst aktivitet sker dock i Tura Group, där man satt en strategi där man ska växa med 10-15 procent per år. I januari köpte bolaget hörlursmärket Happy Plugs, som omsätter runt 60 miljoner kronor. 

Vid sidan av innehavet i Clean Drink, har familjen även intressen i en fabrik i Oskarström. 

“Vi äger 50 procent av en anläggning i Halmstad som tappar upp dryck på flaska. Clean Drink tappar på burk idag, men här tittar vi på hur vi kan hjälpa varandra.”

Clean Drink har haft en lite motig tillväxtresa, där de hoppades nå över 100 miljoner vid det här laget. I fjol omsatte de drygt 82,5 miljoner kronor, och gjorde ett minusresultat på 2,9 miljoner.

Hur ska bolaget komma på rätt fot igen?
“Man behöver ha kostnadskontroll och koll på produktionen. Det är inte lätt, att alla pusselbitarna ska funka samtidigt är en utmaning.”

Finns det något krav på hur mycket de ska växa?
“Nej, vi har inte kommunicerat några sådana önskemål överhuvudtaget. Det här är en långsiktig investering, där vi förhoppningsvis ska växa med lönsamhet.”

Stefan Eriksson menar att Voxson kommer vara aktiva som investerare. Eftersom de är ett miljardföretag är de i en annan dimension storleksmässigt.

“Man kanske stöter på prylar i vardagen som man vill stämma av. Sebastian kanske har en idé, då är det bra att kunna ringa någon som driver en större verksamhet. Och det bollplanket vill vi vara.”

Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas kommer efter affären fortfarande äga en majoritet av Clean Drink.

Läs mer