Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Han sålde sitt livsverk Partykungen – och slår rekord: “Vi har varit på smekmånad tillsammans”

Joel Svensson, grundare Partykungen.

Partykungen når nya höjder efter försäljningen till brittiska Amscan.

Men även succéer har det kämpigt i det hårda klimatet – och nu får man lägga expansionen på is tills vidare.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Ni har hört den förut. Hur Joel Svensson 2009 startade Partykungen för att ge sin mamma ett jobb. Där och då visste han nog inte att bolaget, som säljer prylar till fest och lek på nätet, skulle komma att omsätta över 300 miljoner kronor en vacker dag.

I höstas valde Joel Svensson att sälja 100 procent av aktierna till brittiska Amscan, som verkar på samma marknad. Efter hopslagningen når bolagen tillsammans en omsättning på över 300 miljoner pund, motsvarande 3,6 miljarder kronor.

Nu har Partykungens färska siffror trillat ner i inkorgen och det går bra. Väldigt bra.

Omsättningen ökade med 15 procent från 309,5 miljoner kronor till 353,5 miljoner kronor. Detta trots att 2022 kanske inte har varit det festligaste året i världshistorien. Rörelsevinsten minskade något, från 7 miljoner till 4,3 miljoner. De ökade dessutom antalet anställda kraftigt – från 76 till 114.

Bolaget finns idag representerat på marknaderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Joel Svensson säger så här till Breakit:

“Vi fortsätter att lyssna på vad marknaden vill ha och har breddat utbudet med nya, efterfrågade produktkategorier. Detta samtidigt som vi investerat tungt i vårt varumärke både i Sverige och i de övriga nordiska länderna.”

Vad beror det något minskade resultatet på?
“Framförallt på att vi lagt fortsatt stora pengar i verksamheten i kombination med högre marknadsföringskostnader.”

Mycket av kraften under året har lagts på effektiviseringar i verksamheten.

“Vi har förbättrat alltifrån lagerverksamhet till varje avdelning på kontoret. Fördelen med att marknadsklimatet har blivit tuffare är att man blir tvungen att börja vända på varje sten för att parera de ökade kostnaderna, genom att jobba lite smartare och lite effektivare.”

Mindre agressiva

Partykungen kommer i år att lägga allt fokus på lönsamhet, snarare än tillväxt, liksom många andra.

“Det tror vi är rätt nu med tanke på den höga inflationen och lågkonjunkturen som vi har.”

Det innebär också förändringar i strategin.

“Vi har egentligen lagt alla planer på fortsatt expansion utanför Norden på is tills vidare. Delvis på grund av marknadsklimatet, men också för att våra ägare redan finns representerade utanför Norden med sina egna e-handelsbutiker.”

Har du hunnit smälta allt med försäljningen och efterspelet från i höstas?
“Haha. Man skulle kunna beskriva det som en lång kärleksrelation där vi började träffas redan för 1,5 år sedan, gifte oss i september när vi sålde bolaget och sedan dess har vi varit lite på en smekmånad tillsammans. Det känns både spännande och roligt och vi lär oss massor av varandra.”

Partykungen och Amscan samarbetar idag på flera fronter.

“Men framförallt inköp och sortiment, där Amscan har gått från att vara en ganska liten leverantör till oss till att bli den största leverantören.”

Partykungen ser, trots omvärldsläget, att både omsättning och resultat kommer öka under 2023.

"Året har startat något bättre än förväntat och med en god tillväxt."

Läs mer