Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sneakerssuccén Axel Arigato tokökar: “Investerar i tillväxt”

Max Svärdh och Albin Johansson, grundare Axel Arigato. Foto: Press/Montage

Medan andra e-handlare har det tufft gör Axel Arigato en kraftig ökning på 57 procent.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Det svenska sneakersmärket Axel Arigato, med huvudkontor i Göteborg, kan inte beskrivas som annat än en kanonsuccé och en av Sveriges främsta varumärkesexporter just nu.

De bara rusar och rusar och 2022 var inget undantag.

Intäkterna visar på en ökning med 57 procent och landar på 776,6 miljoner kronor, jämfört med 495,6 miljoner året innan. Det här är en högre tillväxt under 2021 då ökningen skrevs till 41 procent. Rörelseresultatet steg något till 53,6 miljoner, jämfört med 52,6 miljoner året innan. Antalet anställda ökade från 50 till 65 stycken.

Bolaget konstaterar nöjt att både försäljningen via e-handel och hos återförsäljare i butik har ökat.

“Vi har också fortsatt att investera i tillväxt genom investeringar i marknadsföring och egen personal.”

Axel Arigato har framför allt satsat mycket på London, bland annat genom att öppna ett nytt kontor och butik. Men även Kina där de har startat ett nytt dotterbolag.

“Här bedrivs försäljning via marketplaces.”

Bolaget grundades av Albin Johansson och Max Svärdh 2014. Sko-entreprenörerna avslöjade tidigare i år i en artikel i Di Weekend att de faktiskt varit nära konkurs flera gånger. Bland annat när de öppnade butik i Soho, London.

“När vi satsade allt på butiken så var det verkligen allt. Det fanns inte en krona kvar på kontot”, sa Max Svärdh och medgrundaren Albin Johansson fyllde i:

”Veckan innan satt jag och Max på en restaurang i Göteborg och käkade lunch, helt likbleka för vi höll på att gå i konkurs. Vi hade egentligen inte råd att öppna den butiken.”

Under 2020 blev Eurazeo ny storägare i Axel Arigato efter en investering på över en halv miljard kronor.

Breakit söker Axel Arigato.

Läs mer