När Karma lanserades i november 2016 blev de snabbt ett av de mest hajpade impact-bolagen och växte snabbt med anställda. Affärsidén var en app som gjorde det möjligt att köpa mat från kaféer och restauranger som egentligen skulle slängas. Billigare för konsument, samtidigt som matsvinnet minskade.
Utmärkelserna regnade ner och företaget öppnade kontor i både Paris och London. Och de plockade in drygt 175 miljoner kronor (senast 25 miljoner i kvartal två 2022) i riskkapital från bland annat Kinnevik, Electrolux och Norrsken.
Men sen kom pandemin. Smällen mot restaurangerna med lockdowns och restriktioner tog självklart även hårt på Karma.
De blev så kallade sekundärdrabbade.
För att klara sig gjorde de i fjol om sin affärsmodell – för att bli lite mer som en vanlig matapp – där man kan beställa käk som inte var på väg att kastas. Men vd:n och medgrundaren Hjalmar Ståhlberg Nordegren var då hemlighetsfull kring var de stora intäkterna skulle komma ifrån.
Hur har det gått då?
Det går fortfarande knackigt för appen. Bolagets omsättning backade från 18,3 miljoner kronor till 15 miljoner i fjol. Förlusterna är nästintill oförändrade – man går från 14,8 miljoner till 14,4 miljoner. De anställda, som en gång var uppe i 55, minskade från 24 till 22.
Riskkapitalet som Karma fick in senast har använts till att expandera det nya affärssegmentet Order & Pay. Med systemet scannar gästerna en QR-kod för att komma till restaurangernas digitala meny och kan sedan betala direkt i telefonen. Bland kunderna finns idag K25, Svenska brasserier och Liseberg.
Bolaget skriver själva i bokslutet att det i dagsläget inte finns behov av att plocka in mer kapital.
“Vi har tillräckligt med likvida medel i kassan, och ser över den finansiella situationen kontinuerligt.”
Breakit har sökt Hjalmar Ståhlberg Nordegren.