Sök ikon

Mantle växer snabbt – men med stora förluster: “Vi kan inte vara lika aggressiva”

Stina Lönnkvist och Josefin Landgård. Foto: Press

Cannabeauty-bolaget Mantle har fått skruva något på sina planer givet det tuffa marknadsklimatet. Men nu gör de sig redo att gå in på nästa stora marknad.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

För Mantle har resan på den kontroversiella marknaden varit rätt omtumlande. Från att ha blivit stoppade från att sälja CBD-olja till att ändra sortimentet helt. Idag säljer de exempelvis hudvårdsprodukter som krämer och serum med CBD – och det har gått rätt bra.

Breakit har tidigare rapporterat om den kraftiga tillväxten från 2022, då bolaget nådde nya höjder när de gick från 7,6 miljoner kronor till 26 miljoner i omsättning. När det färska bokslutet nu har landat på Bolagsverket står det klart att rörelseförlusten uppgick till 21,7 miljoner, jämfört med 10,7 miljoner året innan.

“Förlusterna är helt enligt plan”, säger vd:n Josefin Landgård, som driver Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist, när vi når henne på telefon.

Hon är också glad över att kunna bibehålla en stark tillväxt i de tuffare tiderna.

“Det är inte alla konsumentbolag förunnat. Det är en kombination av att vi har fått en ny kundbas, släppt sju nya produkter hittills i år, och att vi säljer mer till befintlig kundbas. Vår marknadsföring fungerar – vi har hittat receptet.”

Går in i Nederländerna

Bland Mantles investerare hittar vi en imponerande lista: Cristina Stenbeck, Sophia Bendz, Susanna Campbell och Oriflame-ägarna Anna och Helene af Jochnick, samt riskkapitalbolaget Samos är några av de som köpt in sig. Josefin Landgård och Stina Lönnkvist är fortfarande storägare.

Nu finns det ett krav på att snabbare bli lönsamma.

“Vi i startupbranschen har haft det så att så länge man visat stark tillväxt har det inte varit lika viktigt med lönsamhet. Visst ska det finnas i grunden, men nu är det helt annat, och man får anpassa sig till det nya klimatet.”

Hur har ni annars påverkats av krisen?
“Vi har fått skruva lite grann i hur aggressivt vi växer. Vi har också fått göra mindre prisjusteringar på våra produkter, då råvarupriserna har dragit iväg rejält, mycket apropå kriget i Ukraina. Men nu är priset på ingredienserna på väg ner igen.”

Mantle har redan lanserat lokala sajter och lokal marknadsföring i Danmark, Frankrike och Storbritannien. Nu laddar de för ytterligare marknader.

“I höst lanserar vi i Nederländerna, och förbereder för USA och Asien.”

I höst kommer Mantle även att lanseras på fler fysiska platser – bland annat i samtliga Lykos butiker och på Selfridges varuhus.

“I våras testade vi att ha en pop up-butik i Stockholm, och kommer köra en sväng i Köpenhamn. Det var så himla kul att möta vårt community, de bara skrek rätt ut, en fantastisk respons. Men vi är fortfarande starkast i våra egna kanaler.”

Mantle är en av uppstickarna i vår e-handelsrapport. Den hittar du här.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer