“Hundarna skäller, men karavanen drar vidare“.
Det är ett ordspråk som vi på Breakits redaktion använder i lite olika situationer.
Det är oklart om Lager 157:s grundare, vd och ägare Stefan Palm någonsin har använt samma uttryck men nog skulle talesättet kunna appliceras på hans klädbolag. Konjunkturlarmen ljuder, räntorna stiger, konsumenthumöret sjunker – men Lager 157 rullar vidare.
Lågpriskedjan, med en växande e-handelsaffär, omsatte nämligen nästan 1,9 miljarder kronor under det för detalhandelsbranschen kämpiga året 2022. Det visar årsredovisningen som nyligen skickats in till Bolagsverket. Det motsvarar en tillväxt med lite mer än 14 procent – visserligen en lägre takt än året innan men i nivå med snittet sedan 2017.
Stefan Palm säger sig vara “verkligen nöjd” och han anar att de generellt tunnare plånböckerna kan ha gynnat Lager 157 eftersom bolaget är inriktat på enkla plagg i det lägre prissegmentet.
“E-handelsaffären och de fysiska butikerna växlade om i dragningskraft under året, men bägge kanalerna växte starkt. Relativt höga inköpspriser, stark dollar och höga fraktpriser fram till och med tredje kvartalet belastade resultatet”, skriver han i ett mejl till Breakit mellan en massa möten under en, vad det verkar, intensiv arbetsdag.
Nämnda faktorer gjorde att marginalen backade från drygt 20 till cirka 17 procent. Rörelsevinsten landade 314 miljoner kronor under 2022 (345). Man ska även komma ihåg att bolaget fortsatte sin expansion och gick in på den nya marknaden Danmark under fjolåret.
Hur resonerade ni vad gäller avvägningen mellan marknadsandelar och marginaler under 2022?
“Vi sätter alltid kunden främst. Nästan alltid innebär det att vi lägger mer vikt vid marknadsandelar och nöjda kunder än marginaler”, skriver Stefan Palm som äger 100 procent av klädkoncernen och som i den här intervjun berättade om receptet bakom bolagets framfart.
Hur har onlineaffären utvecklats?
“Lite upp och ner under året. Stark start, lite svagare på mitten och stark avslutning. Den står nu för knappt 20 procent av omsättning vilket är stabilt då vi växer även fysiskt”.
Vad kan du säga om starten på 2023?
“Starkare än 2022”, lyder Stefan Palms kärnfulla svar.
Enligt årsredovisningen planerar Lager 157 att öppna minst tio nya butiker under 2023. Öppningar ska enligt planen ske på befintliga marknader: Sverige, Norge, Finland och Danmark.