Sök ikon

Maskar, robotglass och avokadokärnor – Breakit testar foodtech (den är helt okej!)

Breakits Julia Lundin (till vänster) testar foodtech-maten!

Är du beredd på att äta maskar om ett par år? Inte? Gör dig redo!

Breakit har hälsat på foodtech-bolagen och fått ett smakprov på framtiden.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Pengarna har historiskt sett regnat över foodtech-bolagen. Ingen har velat se sig omsprungen vad gäller “nästa stora grej”.

Nu är det mer återhållsamt. Investerarna har konstaterat att det är lika med tvärnit. Åtminstone för nu. Man kräver lönsamhet snarare än tillväxt, och för foodtech-bolagen som fortfarande är forskningstunga med stort kapitalbehov så är det just nu en utmaning att hålla samma snabba acceleration.

Men nog pratat om de tuffa tiderna.

Hur smakar egentligen bolagens käk? 

Mot foodtech-mässan

En het sommardag tog jag buss 72 ut mot Gärdet, Stockholm. Stegen styrdes raskt i riktning mot Banankompaniet, en ruffig industrilokal i Frihamnsområdet.

Under två dagar anordnades konferensen Sweden Foodtech Big Meet där entreprenörer och forskare skulle få möta investerare och inköpschefer för att diskutera (och visa upp) framtidens mat. Det är en enorm mässa med utställare och stort testkök. Detta år i konkurrens med Nordic Future Food, som samtidigt gick av stapeln på Kistamässan.

Förväntansfull och pirrig möttes jag av dånande musik. Foodtecharna visade sig vara fan av party.

Samtidigt sicksackade besökarna fram i gångarna av foodtech-bolag, snackade och fick smakprov från testköket. Hitta en gladare mässa!

Parallellt med minglet så pågick paneler och samtal på scen. Men att koncentrera sig på vad som sades där var knappt lönt. Om man inte satt en meter framför vill säga. Nej, det här var en mässa för att träffas och umgås och knyta kontakter.

Sagt och gjort. Vi har provsmakat sex foodtech-bolags produkter. Missa inte en längre förklaring av vissa av bolagen i vår stora foodtech-kartläggning och uppstickarlista.

1. Tebrito

Vad? Orsa-bolaget Tebrito odlar mjölmaskar i industriell skala. Efter att ha väntat på Livsmedelsverkets beslut om att få använda maskarna i mat har de tagit tillvara på spillningen och gjort djurfoder. Sedan godkännandet kom 2020 har de ökat produktionsvolymerna rejält. Målet är att ha en insektsvolym på 250 ton inom två år. Tebrito grundades av Nils Österström (vd) och Åsa Martén 2016.

Smakprov: Jag är så rädd – jag har verkligen bävat för det här ögonblicket. Men med en sambo som jobbar på Coops högkvarter förstår jag ju att maskar is the shit i framtiden (hållbara och hälsosamma med mycket protein). Vi hade till och med en maskpåse med torkade rackare hemma på prov – ingen vågade testa.

Så var det dags på foodtech-mässan. Nils Österström, vd och grundare av Tebrito, har med sig mjölmaskarna på flera fat, men även inbakade i chokladkakor. Tebrito måste göra det aptitligt. De förstår att människor som inte är så vana kanske ryggar tillbaka. Maskarna är nermalda så till den grad att de knappt syns.

“Dessa chokladkakor innehåller 30 procent mjölmaskar”, säger Nils Österström. 

In i munnen bara, tugga snabbt. Det är gott, mustig chokladsmak, konsistens som marsipan ungefär. Det är inte superäckligt, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tänkte på maskarna. Jag går därifrån och inser en timme senare att jag ju fortfarande har maskar mellan tänderna.

Efteråt frågar jag Breakits Instagram-följare om de någon gång har ätit mask. Majoriteten hade det inte, och det var oerhört jämnt i frågeställningen om de trodde sig se det komma i framtiden.


2. Fermentful

Vad? Fermentful, från Riga i Lettland erbjuder en växtbaserad kefir-liknande dryck utan tillsatt socker. Marknadsför sig som rik på probiotika för att stödja matsmältningssystemet. Dryckerna finns att köpa naturella och med smak av bland annat choklad, äpple, lingon och havtorn. Ingår sedan 2022 i acceleratorn EIT food i Helsingfors. Grundades för drygt två år sedan av Madara Keiša och Anda Penka.

Smakprov: Anda Penka rekommenderar först att testa Fermentful utan smak bara för att “vänja” smaklökarna vid produkten. Första tanken är att det ska smaka som yoghurt och ha samma konsistens, men det är snarare filmjölk. Med en liten touch av nöt, utan att nötter i. Nej, det här tar längre tid att vänja sig vid än bara en klunk. Havtornsvarianten är bättre och även Fermentfuls mest populära dryck.

Fermentful säljs än så länge i lettiska butiker, men satsar nu på att komma in i den svenska dagligvaruhandeln. Se upp filmjölken!


3. Mëtta

Vad? Mëttas grej är att eliminera snabbmat genom att erbjuda ett hälsosamt alternativ i dryckesform – en food shake. Produkterna innehåller bland annat havre, ärta, ris och avokado med smaker som kakao, banan och morot. Bolaget har höga ambitioner – inom fem år ska de vara den ledande aktören på marknaden för dryckesmåltider. Och då menar de inte i Sverige, utan globalt (!). Den största konkurrenten är idag Huel, som värderas till 6,1 miljarder kronor. Bakom Mëtta står Emil Fredrikson, Wilhelm Prstojewic och Carl Bergström.

Smakprov: När det extremt tunga Mëtta-paketet landade på Budbee vid Fridhemsplan hade jag svårt att bära hem det och fick ta barnvagnen till hjälp. Inuti låg en årsförbrukning (så känns det) med påsar, shakes och decilitermått. Två påsar fick följa med till Breakits redaktion.

Instruktionerna är lätta – och roliga – och får redan där 5 plus. Blanda i två skopor i en halvliter kallt vatten och skaka i 30 sekunder. Helst ska du ha isbitar i. Jag blandar och mixar och styr och ska tillslut ta mig ett smakprov av banan och jordnöt.

Let’s say att jag inte är någon shake-människa baserat på denna reaktion:


Det är däremot min kollega Hannah Runsten som har arbetat som chefredaktör på tidningen Body och tränat styrka hela livet.


Konsistensen är rätt tjock, vilket jag fick höra från proffsen var positivt. Och enligt mig var kakao-smaken mycket godare, faktiskt riktigt bra.

Mättnadskänslan då? När jag har fått i mig hela drycken (som upprepade gånger tyvärr framkallat kväljningar) är jag mätt i tre timmar. Enligt Mëtta ska det hålla mellan 3-5 timmar, så klart godkänt.

Sammanfattningsvis: enkelt, bra mättnad, men är du inte en van proteindryckesmänniska så kan detta vara en utmaning.

4. Bonbot

(Skriven av Tobias Blixt)

Vad? Glassbolaget Bonbot är King-grundaren Thomas Hartwigs nya bolag där du som konsument kan beställa glass via en app, lägga på sås och topping och sen bara betala. En rosa robotarm (som kostar typ 350.000 kronor) gör sedan glassen på bara någon minut och ställer den i en frysbox där du kan hämta upp den. Den första (och enda) fysiska butiken finns på Sturegatan 20 i Stockholm, men Bonbot har även öppnat en mobil container utanför Tekniska museet.

Smakprov: Förväntningarna är höga när stegen styrs mot Sturegatan 20. Appen är enkel och smidig, glassen tar bara en minut att göra och är kul att kolla på. Besvikelsen är att det alltid finns personal på plats (sorry du serviceinriktade människa som var där), men jag hade hoppats på att slippa människor. 

Kaffe på köpet är en bonus! Roboten är en nackdel för de som vill smyga till sig lite extra glass genom att smaka på allt – en fördel för oss andra som hatar att stå i kö bakom dessa personer. Enligt personalen säljs runt 100 glassar om dagen på Sturegatan och 200 glassar på Tekniska museet. Många ser roboten genom fönstret och går in. Största hindret är när de ser att man ska ladda ned appen, då kan vissa vända i dörren.

Glassen får 3 av 5 i betyg. Duglig glass, men för få smaker.

Jag hade gett den 5 av 5 om Bonbot varit helt obemannad.


5. Oh Mungood

Vad? Oh Mungood gör ekologiska, växtbaserade produkter gjord på mungbönor. Har tagit in totalt 6,5 miljoner kronor i kapital och har precis lanserat sin burgare “Real green” på alla Max-restauranger i Sverige. Grundares av Caroline Nilsson och Lisa Laurell (bilden) 2020.

Smakprov: Doften sprider sig i lokalen. Är man hungrig beger man sig till Oh Mungoods monter på Big Meet. Som namnet antyder lagas här vegetarisk mat på mungbönor. Idag steks falafel för fulla muggar och radas upp på små papptallrikar. Att äta plantbaserat är inte ett lika stort steg som att bli mätt på maskar. Därför känner vi att “hajpen” inte är lika kraftfull och det är inte samma “wow”. Det här har vi ju ätit under många år. Men jag kan säga så mycket som att när den där bollen åker in i munnen låter det “crunch crunch” och det är milslångt bättre än Findus torrisar hemma i frysen. Krävs att du äter varma. 


6. Simply NoWaste

Vad? Simply NoWaste tar fram produkter som utgår från en biprodukt i livsmedelskedjan som annars slängs. Flera foodtech-experter pekar ut området som ett av det hetaste framåt då det minskar matsvinnet. Simply NoWaste tar exempelvis tillvara på avokadokärnan där 30 procent av avokadons näringsvärde sitter. Säljs än så länge i Öresundsregionen. Grundades av Arash Sabet (vd), Emil Lagerstedt och Tina Johnsson 2021.

Smakprov: Bolagets första produkt är Kado, en kolsyrad dryck i glasflaska smakerna “ginger and lemon” samt “sunset thé”. 

Ingefära-Kado är i ärlighetens namn inte så speciell. Den är syrlig och släcker törst, som vilken annan läskdryck som helst. Det är när Arash ber mig smaka téet som smaklökarna går igång. Som ett megalyxigt NK-té.

Glasflaskor i all ära. När inflationen slog till med full kraft behövde Simply NoWaste tänka på billigare transporter och att det skulle ta mindre energi att producera. Resultatet blev en påse där avokadokärnan pressats ner och som man blandar med vatten. Påsen liknar en ansiktsmask och öppnas på mitten. Enligt Arash Sabet är det faktiskt så att män har haft stora problem med att öppna påsen, medan kvinnor som är mer vana vid ansiktsmasker har gjort det hyfsat enkelt.

Jag testade. Enkelt, förutom att det kom lite avokadokärna utanför glaset. 


Smaken då?

Som citronsaft, men rätt smaklös. Jag kan dock ha varit lite slarvig och tagit för mycket vatten.

Mest besviken är jag över att något odlat kött inte fanns att testa på denna foodtech-mässa. Men vi vet att mycket kan hända på bara ett år.

Du har väl inte missat vår stora foodtech-special? Du hittar artiklarna här:

Hajpade men pressade – så går det för foodtechbolagen (investeringarna, siffrorna och konkurshoten)
Cellkött, hampa och måltidsdryck – här är 15 heta uppstickare som vill förändra framtidens mat
Investerarna: Tvärnit inom foodtech – flera bolag kan tvingas kasta in handduken (här är trenderna och råden)

Läs mer