Cure Medias omsättning ökade från 103,7 miljoner kronor till 122,3 miljoner under 2022. Rörelseresultatet gjorde inte ett lika stort hopp – men gick ändå från 26 miljoner till 27,7 miljoner kronor. Det gör att rörelsemarginalen ligger på nära 23 procent. De anställda minskade från 23 till 21 personer.
Bolaget är fortfarande ett av få som lyckats hålla svarta siffror på den konkurrensutsatta branschen med influencernätverk.
När grundaren och vd:n Sam Foorozesh får peka ut framgångsfaktorerna håller han mätbarheten högt.
“Att vi har mätbara resultat åt våra kunder leder till ökade budgetar och att fler nya väljer att ta in oss. Konsumenten värderar sina köpbeslut betydligt mer omsorgsfullt nu än man gjort det senaste decenniet. Och influencer marketing är en av få skalbara metoder för att åstadkomma detta vilket blir gynnsamt för oss. Caia och Djerf Avenue är två exempel på där man har lyckats”, säger han.
LÄS MER: Kartläggning av influencernätverken 2022: Siffrorna, ägarna och konkurrenterna
LÄS MER: Nätverken köps upp hej vilt – här är fyra avgörande frågor för framtiden
Idag ligger Cure Medias marknadsandel på cirka 20-25 procent i Norden. Men de har större ambitioner.
“Vårt mål är att bli etta i Europa och vi är på god väg.”
Samtidigt är känslan när man pratar med “kollegor” i branschen att det har varit ett tuffare år, menar Sam Foorozesh. Kanske är den överetablerade marknaden nu på väg mot en konsolidering.
Cure Media blev redan 2021 uppköpta till hälften av norska riskkapitalfirman Equip Capital – en affär som enligt uppgift gick loss på 200 miljoner kronor. I närtid har dessutom Relatable slukats av Bambuser, Cube av Syncro Group och Splay One köpts av Richard Båges koncern Caybon.
“Vi har under 2023 blivit approcherade av flera kollegor, både nordiska och europeiska, som önskar kroka arm med oss. Men vi har inte sett något intressant och har en tydlig strategi som vi följer. Vår enskilt största utmaning skulle jag säga är att rekrytera rätt människor.”
Vad gäller mätbarheten har de teamat upp med Nepa som ser till att allt går rätt till. För just influencer marketing har hittills varit svårare att mäta och det finns ännu ingen branschstandard.
“Mätning är en global branschutmaning som vi gett oss fan på att lösa. Hur vi arbetar idag är jämförbart med hur man mäter traditionella medier och visar konkret att influencers outperformar andra medieköp i ROI över tid.”
AI är ju ett hett topic och en del av marknadsförarens jobb spås bli det som tas över av AI:n. Hur tänker ni där?
“Vi jobbar redan jättemycket med AI idag och har gjort de senaste fem åren. Det hjälper oss att identifiera rätt influencers, säkerställa brand safety och att effektivisera processer.”
Sam Foorozesh vill inte avslöja någon intäktsprognos för 2023, men säger att det är det hittills svåraste året att forecasta.
“Vi räknar inte med något stort hopp upp i år men tror att omallokering i mediebudgetar till 2024 tycks bli till vår fördel.”