Det intensiva chattandet som nu har blivit till en affärsidé tog fart för ett par år sedan.
De totalt sex männen i åldrarna 35-45 år ansåg att det saknades en 360-lösning för män, som innehöll både hälsomätning, problemlösning och produktförsäljning för att uppnå ett optimalt mående.
Tänk om vi skulle bygga en?
Planen började spinnas på. Än har de inte gjort så mycket väsen av sig. Men nu får vi en kik på resultatet – Supernormal – med flera branschveteraner på ägarlistan.
För vd:n och medgrundaren Gustav Grippe Bengtsson var det inte självklart att tacka ja till positionen. Han hade sitt trygga arbete som tech lead på Google när han presenterades för deltagarna i gruppchatten (som alla numera är rådgivare och investerare i bolaget) via gemensamma vänner för två och ett halvt år sedan.
“Jag var fortfarande ung och naiv, men kanske också lite uttråkad. Det kändes värdefullt att hjälpa mannen med alla problem därute, och att sedan gjuta samman health tech med design var spännande. Jag hade heller inte kunnat omge mig med en bättre skara människor – det går att springa framåt i hög takt, om man säger så”, berättar Gustav Grippe Bengtsson.
Han driver idag bolaget tillsammans med Joanna Elmes, medgrundare till nätläkaren Meds, och Simon Körösi, läkare på Karolinska Institutet. Dessutom har Christian Palm precis gått in som affärsutvecklingschef.
Supernormal har hittills plockat in 15 miljoner kronor i kapital. Investerare är, förutom de nämnda i chattgruppen och grundarna, även rakhyvelsföretaget Estrids grundare Ben Elias och tre personer i ABC Labs ledningsgrupp, däribland vd:n Ahsan Amjad.
Pengarna ska användas till att fortsatt utveckla plattformen och att möjliggöra för tester på Riddargatan 4 i Stockholm, på samma adress som CDLP:s högkvarter.
“I dagsläget görs testerna via Synlab och Unilabs kliniker i Sverige och har utvecklats tillsammans med ABC Labs och andra rådgivare.”
Snurrande kondomer och ålderstester
När man besöker Supernormals sajt är det svårt att inte bli generad. Snurrande lådor med kondomer, glidmedel och fertilitetstester fångar ögat direkt. Allt är lyxigt med flashig design.
Gustav Grippe Bengtsson berättar att flera i investerargruppen har varit högst involverade i paketeringen.
“Våra tidiga investerare har erfarenhet av kund och paketering på ett sätt som vi andra inte har. Vi konkurrerar om mannens tid och uppmärksamhet, därför måste det vara relevant och spännande.”
Exakt hur fungerar då Supernormal?
Det kan definieras som en hälsoplattform där du kan göra tester, få rådgivning och köpa produkter som till exempel kosttillskott. De manliga kunderna kan även kostnadsfritt söka hjälp för problem med exempelvis hår, sömn och erektil dysfunktion. Det större testet (ett blodprov), som i dagsläget kostar 2500 kronor och analyseras av läkare, testar 56 biomarker. Framöver kommer man även att kunna kolla bland annat sin “riktiga biologiska ålder” och spermiekvalitet.
“Det handlar om att möjliggöra för mannen att optimera och agera proaktivt. Det är idag dubbelt så hög sannolikhet att kvinnor söker vård än män. Män diskuterar ofta stora, svåra problem när de redan har skett. Det här vill vi bidra till att ändra på. Det kan handla om dåliga hårfästen, stress och utmattning, penisar som ibland har svårt för att stå eller är för trigger happy.”
Läkaren Simon Körösi har de senaste 16 månaderna satt ihop ett advisory team som består av experter inom de olika kategorierna Supernormal arbetar med, och ett pågående forum där man validerar produkter. Expertteamet har även satt ihop kosttillskotten som rekommenderas, som har namn som “Sleep”, “Brains” och “Multitasker”. Dessa kan beställas hem på prenumeration.
"Det har aldrig varit tanken att våra hälsoanalyser leder till att vi rekommenderar våra tillskott. Genom prenumeration av produkter kan vi dock komma till rätta med bristen på kontinuitet. Sen finns det självklart en kommersiell aspekt som talar för prenumeration.”
Har jag rätt i att lite mer förmögna män kommer vara målgruppen?
“Vi riktar oss till merparten män, men de som kommer agera är de som har en fallenhet för hälsa och ett intresse för att förbättra den. Så visst blir det en snävare målgruppsindelning under uppstarten.”
Kritiken mot tjänsterna
Det här med hälsotester kanske låter bekant. Det beror på att det just nu pågår en trend där flera bolag tjänar stora pengar på att testa människor som vill se om något avviker. I våras slog Daniel Eks och Hjalmar Nilsonnes Neko Health upp portarna (och sålde slut på alla tider direkt), och sedan tidigare finns bolag som Unilabs och Executive Health, som mäter alltifrån blodsocker till järnbrist och hormoner. Målet är att förebygga sjukdomar innan det är för sent.
Samtidigt som mottagningarna har hyllats för sin innovation, så har de även fått ta emot kritik från flera läkare. Medicinprofessorn Birgitta Hovelius sa så här till Breakit i samband med Neko Healths lansering i februari:
“Det finns vinnare men också väldigt många förlorare som får diagnoser som gör dem sjukare än vad de är.”
Neko har ju delvis fått kritik för att se människokroppen som en maskin som man kan lösa med check ups och piller. Vad tänker du om den här kritiken?
“Att vi skulle se på oss människor som maskiner är en konsekvens av jakten på produktivitet och att effektivisera, vilket såklart behöver nyanseras. Jag är dock personligen av idén att testning och förståelse för hälsan är något positivt, då man prioriterar sitt välmående.”
Ser ni er som konkurrenter till Neko Health och liknande tjänster?
"Absolut inte. Alla initiativ som främjar att män agerar på sin hälsa är välkomna. Dessutom fokuserar dessa aktörer primärt på att hjälpa människor med problem, medan vi har en annan.”
Men det stämmer inte riktigt – Neko gör ju scans för att hitta avvikelser för att kunna agera proaktivt?
“Jag i vart fall tror att den kund som besöker Neko även besöker och har anledning att utföra våra större tester. Av våra 56 biomarkörer testar Neko för cirka tio, samtidigt som de kan testa för andra områden som kräver en läkare i rummet redan vid första besöket.”
Utvecklingen framåt
Supernormal planerar redan nu för ytterligare kapitalrundor, då de rätt omgående ska expandera geografiskt.
“Vi kan skala testerna, som gör att vi kan sälja produkter, och röra oss ut i Norden, norra Europa och sen ett gäng större marknader i Europa. Men tidslinjen får vara obestämd.”
Vad hoppas ni kunna omsätta det första året?
“Vår affärsplan för de kommande tre åren är tydlig. Dock är det för tidigt att gå ut med den i media. Men vi är alla väldigt peppade på den.”
Vilka är de främsta utmaningarna?
“Den största risken är ju att männen fortsätter göra Google-sökningar och stannar där, att vanan inte går att bryta. Även om män delar med sig mer och säger att jag har gjort det här, det borde du också göra, vet vi inte ännu om de verkligen kommer göra det. Det vore såklart en jättevinst om problem kan lösas genom word of mouth.”
Ni har inte gjort så mycket väsen av er hittills. Vilka har testat?
“Vi har bjudit in personer som har varit involverade i projektet, journalister och män vi tror kan ha ett positivt inflytande på andra men vi har inte slagit på någon större trumma. Men vi ser redan nu att vissa produkter kan behöva väntelistor.”
Hoppas du få samma rusning som Daniel Ek hade till Neko?
“Visst hade jag hoppats ha en lista med tusentals personer redan nu, men jag är ingen Daniel Ek (skratt)”.