Shein är det kinesiska bolaget som har beskrivits som fast fashion på steroider. Det Shein gör är att pumpa ut modekläder på en helt ny nivå till omöjligt låga priser. Och ungdomarna älskar det. I USA, där bolagets produkter rönt enorm popularitet, har en koalition kampanjat för att stoppa Sheins framfart med slagorden ”Tiktok är nålen och Shein är drogen”.
Det finns helt klart tunga argument mot den allt mer dominerande kinesiska jätten – konkurrent till svenska H&M och spanska Zara. Baksidan är mörk, även om man inte likställer appen med knark. Det handlar inte bara om fast fashion-bolagets massiva klimatpåverkan (och hälsopåverkan då det upptäckts höga halter av bly i barnkläder). Det handlar också om usla arbetsförhållanden.
I höstas avslöjade brittiska Channel 4 att Sheins fabriksanställda arbetade 18 timmar per dygn, sju dagar i veckan och tjänade så lite som 38 öre för varje klädesplagg de tillverkade. Ett misstag i produktionen stod en arbetare dyrt. De anställda kunde förlora två tredjedelar av sin dagslön för ett fel.
Det var inte heller första gången Shein var i blåsväder för slavliknande arbetsförhållanden. Bolagets produktion har även kopplats till Kinas straffläger för uigurer.
Vad gör då en jätte som vill förbättra sitt rykte 2023? Tar hjälp av influencers, såklart!
Nu är dessa i blåsväder, skriver Business Insider.
En av de som kritiseras heter Dani Carbonari. Hon har en halv miljon följare på Instagram och kallar sig en ”självförtroende-aktivist”. Tillsammans med ett gäng andra med internetmakt har hon åkt på en Shein-sponsrad resa till en av av bolagets fabriker i Kina.
Och efter guidningen är hon helnöjd. Arbetsförhållandena är inte bara bra – de är toppen, hävdar influencern som alltså gjort ett guidat besök i en av Sheins 6000 fabriker.
”Jag tror den största läxan från den här resan för mig är att vara en oberoende tänkare, ta reda på fakta och se med sina egna ögon. Man blir matad med ett narrativ i USA och jag är en person som är öppensinnad och söker sanningen…”, skriver hon bland annat.
Liknande inlägg publicerades av en handfull andra influencers. Resten skrev också om ”missförstånd” och fördomar om slavliknande förhållanden som nu motbevisades.
Det låter som välspenderade marknadsföringspengar för Shein men alla är inte nöjda. Det har blåst upp till kritikstormar i influencernas egna kanaler.
"Girlbossing at the sweatshop," skriver en följare.
”Du är inte en granskande journalist. Du är en marionettdocka för ett bolag som aktivt förstör vår planet och utnyttjar svaga arbetare”, skriver en annan.
I början av mars skrev Reuters att Shein var på väg att ta in 2 miljarder dollar i en finansieringsrunda som värderade bolaget till 100 miljarder dollar. Nyhetsbyrån skrev också att bolaget har planer på en börsnotering i USA senare i år.