Sök ikon

Skidstjärnornas takbolag Sunroof ökar rejält – men det gör förlusten också

Jon Olsson och Jens Byggmark. Foto: Press/TT

Sol och moln på samma gång.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Sunroof grundades redan för 10 år sedan av bröderna Karol Kaniuk och Lech Kaniuk, bolaget har satsat på att göra snygga och stilrena soltak som kan generera billig el till av elpriser hårt prövade villaägare. 

I början av året tog bolaget in strax över 150 miljoner kronor från bland annat World Fund, Nordic Alpha Partners och Legal & General Capital. Sedan tidigare har de också skidduon Jens Byggmark och Jon Olsson på ägarlistan (den senare kanske numera mer känd för sin influencerkarriär).

I samband med rundan i januari sa vd Lech Kaniuk att hela koncernen, som har verksamhet i bland annat Polen och Tyskland förutom Sverige, skulle omsätta 150 miljoner under 2022. Nu har siffrorna för den svenska verksamheten precis kommit in till bolaget och vi kan berätta att de växte rejält under fjolåret – men de nådde inte upp till 150 miljoner.

Omsättningen gick från 28,2 miljoner till 82,4 miljoner samtidigt som även förlusten ökade, från 34,2 miljoner kronor till 56 miljoner.

Bolaget skriver i årsredovisningen att covid-19 orsakade förseningar i leveranserna och att kriget i Ukraina har påverkat en stor del av de anställda med anhöriga i landet. Kriget har också försenat takleveranser. Utan dessa problem uppger bolaget att omsättningen skulle ökat med ytterligare 50 miljoner, de kommer dock att kunna levereras i år.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer