Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Kritiserade Trustly-utmanaren Zimpler växer i raketfart – mer än dubblar vinsten

Johan Strand är vd på Zimpler. Foto: Press

Stänger böckerna med nytt rekordår.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Fintechbolaget Zimpler har utvecklat ett system som gör det möjligt att göra överföringar direkt mellan bankkonton. Systemet gör att det går att föra över pengar blixtsnabbt istället för att behöva vänta ett par bankdagar som tidigare irriterat många. 

Även om konkurrenten Trustly har haft en del problem på sistone så har de ändå lyckats resa 1 miljard nyligen och ska nu gasa.

När vi nu fått tag i Zimplers årsredovisning för 2022 visar den på en explosionsartad utveckling för bolaget. 

Under året växte omsättningen från 274 miljoner till 644 miljoner. Samtidigt ökade vinsten efter finansiella poster till 219 miljoner från 89 miljoner.

Bolaget har under året också lanserat sig på nya marknader som jättelandet Brasilien och personalstyrkan har mer än dubblats och numera jobbar nästan 200 personer på Zimpler.

Men allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar. Bolaget, som har sina rötter i bettingvärlden har granskats hårt hos Breakits konkurrent Dagens Industri angående att de har flera olicenserade spelbolag på kundlistan. Sedan Sverige fick en ny spellagstiftning för ett par år sedan krävs licens för att agera på den svenska spelmarknaden. 

Trots det har alltså svenska spelare kunnat få utbetalningar från bolag som inte har licens i Sverige (men i något annat EU-land) via Zimpler.

Bolaget försvarade sig med att nätkasinona inte riktar sig mot svenska spelare och inte heller finns med på den svarta lista som Spelinspektionen har infört. 

Trots det så meddelade Zimpler i våras att de avslutar samarbeten med olicenserade spelbolag. De ska vara avslutade under det tredje kvartalet i år.

Vi frågade Zimplers vd Johan Strand hur det kommer påverka deras kommande år.

“Det är klart att det kommer ha viss påverkan för 2023. Men det har också gjort att vi påskyndat vår satsning in mot nya segment såsom B2B och finansiella tjänster. Samt ökat vårt fokus på Latinamerika, där vi har fortsatt att stärka organisationen under 2023. Som alla bolag i dessa tider så är kontinuerligt fokus på effektivisering viktigt och vi har till viss del omorganiserat och effektiviserat organisationen i linje med dessa nya mål.”

Läs mer