Sök ikon

Babyworlds illröda siffror under krisåret – “Ohälsosam priskonkurrens”

Bistra tider för Babyworld. Bebisen på bilden medverkar inte i artikeln. Foto: iStock/Faksimil

Babyworld dukade nästan under när motvinden i barnproduktsbranschen nådde orkanstyrka.

Så här stor blev förlusten för e-handlaren under 2022, visar den färska årsredovisningen.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Att flera e-handlare som är fokuserade på barn- och babyprodukter har det tufft, och till och med gått in rekonstruktionsprocesser under det senaste året, är väldokumenterat vid det här läget. Breakit har skrivit om flera av de drabbade bolagen, däribland Babyshop, Bonti och Babyworld

Men exakt hur illa utvecklingen har varit har till stora delar varit okänd. 

Babyworlds färska årsredovisning för 2022 ger nu en osminkad bild av verkligheten. 

Bolaget, som grundades av Dennis och Nathalie Söderqvist 2015 när paret öppnade en butik i Uppsala, tappade nästan 40 miljoner i omsättning under fjolåret och den översta raden i resultaträkningen landade därmed på 301 miljoner kronor. 

Rörelseresultatet blev samtidigt -11,2 miljoner kronor, en försämring med drygt 18 miljoner från föregående år. 

“Förlusten härrör främst från kostnadsökningar, en olönsam prissättningsrobot, ohälsosam priskonkurrens, stora kostnader för byte och implementering av nytt affärssystem samt nyetablering av ny butik”, skriver bolaget om de direkta orsakerna till förlusten under 2022. 

Babyworlds vd Peter Bondelid har tidigare, i samtal med Market, pekat på de för branschen ogynnsamma, övergripande faktorerna: Minskat barnafödande och tuffare ekonomi för barnfamiljer. 

Sparar och rekonstruerar

I årsredovisningen framhålls även de “betydande investeringar” som bolaget gjort i form av en helt ny e-handelsplattform samt den nya fysiska butik kedjan öppnat i Linköping. Bolaget hade vid årsskiftet elva fysiska butiker men genererar “en väsentlig del” av omsättningen på nätet.

“Bolaget har från och med januari 2023 vidtagit en rad lönsamhetsfrämjande och kostnadsreducerande åtgärder”, skriver Babyworld.

Bolaget inledde sin företagsrekonstruktion i slutet av mars.

"Vi siktar på att komma ur rekonstruktionen under hösten", säger vd:n Peter Bondelid till Breakit. 

Sommaren 2020 gick Babyworld ihop med den dåvarande konkurrenten Big Baby. Fusionen, och de positiva pandemieffekterna, gjorde att omsättningen växte från 118 till 340 miljoner under 2021, innan utvecklingen alltså gick nedåt igen.

Big Baby Holding AB, som kontrolleras av Daniel Andersson, äger 50 procent av Babyworld idag. Dennis och Nathalie Söderqvist äger 25 procent vardera. 

Läs mer