Att klädbolaget som bär influencern Matilda Djerfs namn fortsatte att växa med oförminskad styrka under 2022 är faktiskt redan känt. I slutet av mars rapporterade Breakit att Djerf Avenues omsättning hade flerfaldigats under fjolåret.
“Det jag kan säga är att det preliminärt ser ut som att omsättningen landar på över 350 miljoner kronor”, sa Matilda Djerfs partner och medgrundare Rasmus Johansson till Breakit vid den tidpunkten.
Däremot ville varken han eller Matilda Djerf då säga något om resultatet för fjolåret.
Men nu har svaret kommit, svart på vitt. Och omsättningen blev faktiskt ännu lite bättre än vad som indikerades för ett par månader sedan.
Kläd- och e-handelsbolagets årsredovisning för 2022 visar att bolaget sålde klänningar, mönstrade pyjamasar, påslakan och andra textilprodukter för sammantaget 369 miljoner. Det var en ökning från knappt 82 miljoner föregående år, eller motsvarande tillväxt med 350 procent.
“Tillväxten 2022 är fortsatt expansiv, såväl omsättning som resultat ökar kraftigt jämfört med tidigare år”, lyder den korta summeringen av räkenskapsåret i årsredovisningen som nyligen lämnades in till Bolagsverket.
Blivit fler i personalen
Att växa så kraftigt innebär som regel att även kostnaderna ökar. Så även här. Men rörelsemarginalen ligger fortfarande en bit över 30 procent – och har faktiskt till och med ökat lite grand jämfört med 2022.
Rörelsevinsten uppgick därmed till 124 miljoner kronor, en uppgång från knappt 27 miljoner föregående år.
Vinstökningen sker samtidigt som bolaget satsar på flera områden. I årsredovisningen skriver bolaget att det gjordes omfattande investeringar i it-infrastruktur under 2022, bland annat i form av en ny e-handelsplattform “för att kunna hantera framtida större försäljningsvolymer”.
Parallellt har antalet medarbetare ökat. Medelantalet anställda gick från 8 till 18 stycken under året.
“Personantalet uppgår till 29 anställda vid periodens slut vilket inneburit förstärkningar inom samtliga funktioner inom bolaget, därigenom har produktsortimentet successivt kunnat utökas. Samtidigt har fler leverantörer engagerats för att minska enskilt beroende”, skriver bolaget i årsdokumentet.
Grundarduon har varit sparsamma med att ta in kapital från externa investerare. Känt är dock att Revolutionrace-grundaren Pernilla Nyrensten, som likt Matilda Djerf har rötterna i Borås-trakten, köpte in sig förra våren och äger 5 procent av bolaget.
Känt är även att klädbolaget, med sin skandinaviska stil, ska försöka göra inbrytning på den amerikanska marknaden.
Bolaget, som inte gör någon traditionell marknadsföring utan förlitar sig nästan helt på de egna kanalerna (Matilda Djerf har flera miljoner följare i sociala medier), har under 2022 etablerat ett helägt dotterbolag i USA, Djerf Avenue Corporation, enligt vad som uppges i årsredovisningen.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.