Sök ikon

Ljusgårda går med brakförlust och skruvar ned prognosen rejält – nu skrotar de namnet (och värvar tungviktare)

Agneta Olsson väljs in i styrelsen för Ljusgårda. Foto: Press

Vertikalodlaren Ljusgårda lanserar en ny identitet, värvar styrelseproffs och laddar för att fylla kassan. Detta samtidigt som det hajpade bolaget känner av nedgången på marknaden.

“Ur ett effektivitetsperspektiv behöver vi de stora flödena”, säger den kommersiella chefen Daniel Schröder.

Breakit kan även avslöja hur stora förlusterna blev 2022.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Att odla sallad och grönt inomhus för att slippa importera är en trend som fullkomligt exploderat de senaste åren.

2015 fanns det två bolag som arbetade med urban odling i Sverige. Idag finns det minst 15 stycken.

Men det är också ett av de mest utmanande segmenten. Uppskalningen kräver stora mängder kapital och fabriker och teknik som slukar elektricitet, samtidigt som det är begränsat vad man kan odla. 

Ljusgårda är det bolag som har kommit längst i Sverige och som hittills har fyllt kassan med över 400 miljoner kronor i riskkapital.

“Vad vi vet har vi de största volymerna i världen. I höst kommer vi att odla 12 ton sallad i veckan”, berättar Daniel Schröder, kommersiell chef på Ljusgårda.

Men nu är det slut på Ljusgårda. Varumärket alltså. Breakit kan nu avslöja att produkterna byter namn till Supernormal Greens, och får en ny design och varumärkesstrategi. Samtidigt behålls Ljusgårda som bolagsnamn.

“Vi kommer lyfta fram fördelarna med oss jämfört med importerad sallad, som exempelvis att vi halverar klimatavtrycket. Konkurrensen i butikshyllan är enorm – ingen bryr sig om vilken sallad de väljer idag. På samma sätt som Oatly lyfte poängen med havredryck, kan vi lyfta poängen med hållbart odlad sallad.”

Bytet handlar också om att ta en mer internationell approach.

“Vi vill finnas på fler marknader framöver, och då behöver vi ett engelskspråkigt varumärke som samtidigt förmedlar att vi är lokala.”

Nya namn till styrelsen

Samtidigt som identiteten förnyas så bygger Ljusgårda vidare på sin styrelse. Den nya ordföranden Kenneth Bengtsson (som även har ordförandeposten hos jättar som bland annat Lyko, Clas Ohlson, Mio och SJ) har precis anslutit. Nu välkomnas även Agneta Olsson, som är grundare av managementbolaget Chair Management, som ny ledamot. 

Agneta Olsson har tidigare varit vd för Almi Väst, och arbetat som marknadschef på Santa Maria och Coop. Även Andreas Wilhelmsson, Ljusgårdas medgrundare, tidigare vd och numera strategichef, tar plats i styrelserummet.

“Agneta är en otroligt fin match med stor erfarenhet från dagligvaruhandeln, varumärkesbyggande och som expert på ägarledda företag och tillväxtresor.”

Hon säger själv så här i en kommentar till Breakit:

“Jag känner mig stolt att få ansluta till Ljusgårdas styrelse. Medarbetarna och ägarna har en genuin passion för innovativ hållbarhet och ett mod att tänka nytt.”

Nu 100 miljoner i förluster

Samtidigt som förändringarna sker så ökar förlusterna för bolaget. Mycket på grund av att de tar stora investeringar i tekniken. Breakit kan avslöja att rörelseresultatet gick från minus 72 miljoner kronor till cirka minus 100 miljoner i fjol. Samtidigt ökade nettoomsättningen från 8,2 miljoner kronor till 12 miljoner.

Försäljningsprognosen för 2023 har skruvats ner med hälften, från 60 miljoner till 30 miljoner.

“Orsakerna är tydliga. Vi har inte fått den möjligheten till centrala kampanjer hos kedjorna som vi hoppades. Vi har velat växa snabbare. Givet omvärldsläget så var inte kedjornas högsta prioritet att ta in en ny salladsleverantör.”

Vi har troligtvis den billigaste salladen i Sverige.

Daniel Schröder menar att för att säkerställa en mer klimatvänlig distribution så behöver de ha centrala avtal med Ica och Coop exempelvis, vilket betyder att de säljs i alla deras butiker. De har än så länge lyckats få centrala listningar hos Axfood, som äger Willys och Hemköp.

“Ur ett effektivitetsperspektiv behöver vi de stora flödena.”

Dessutom har hela frukt- och grönt marknaden haft en kraftig nedgång.

“Påsförpackad sallad är ju något många väljer bort i tuffare tider. Man kan säga att vi växer aggressivt i ett för närvarande nedåtgående segment.”

Vad har ni gjort för att anpassa er?
“Sänkt priset. Vi har tvingats vara proaktiva. Från att kosta 20 kronor för 60 gram kostar vi nu 14:90 kronor i Willys butiker. Troligtvis den billigaste salladen i Sverige.”

Laddar för att ta in nytt kapital

Ljusgårda har precis fått klartecken från styrelsen att inleda en ny finansieringsrunda för att kunna fortsätta bygget. Hur mycket pengar som behövs vill de inte avslöja.

“Det går inte lika fort eller lätt som tidigare. Men vi känner oss trygga med ägarsidan. Vi har långsiktiga ägare.”

Vad tror du om marknaden för vertikalodlingar framåt?
“Jag tror att de som inte har hållbara affärsmodeller faller. Vårt fokus på ett litet antal grödor odlade på en industriell skala har varit framgångsrikt för oss.”

Kritiker menar att vi inte behöver svensk sallad året om – att det bland annat drar för mycket energi. Vad säger ni till kritikerna?
“Odlingen i sig drar energi men tittar man på hela kedjan är vårt CO2e-avtryck mindre än hälften jämfört med importerad sallad. Vi sparar 95 procent av vattnet jämfört med konventionell odling. Vi ser oss inte som ett salladsbolag, utan vi bygger cirkulära ekosystem och kommer avlasta naturen med fler grödor som inte är hållbart odlade idag.”

Kan det bli aktuellt att man köper från er på vintern och bönderna på sommaren?
“Ja, det är en relevant tanke. Att salladens högsäsong är på sommaren upplever vi också. Optimalt skulle vi ha högsäsong på vintern, då ersätter du importerna från Italien och Spanien. Så går vi ner på sommaren, när det svenska jordbruket lever.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

I veckan publicerar Breakit en stor foodtech-kartläggning med de hetaste bolagen just nu och en mängd uppstickare. Missa inte det!

Läs mer