För fem år sedan sålde Per Emanuelsson och Björn Melinder sitt bolag Soundtrap till Spotify för omkring 500 miljoner kronor. Bolagets grundidé var att låta användare skapa musik tillsammans i realtid via molnet med sedan förvärvet har man även tagit sin filosofi till annat skapande – vem som helst ska kunna bli poddare med Soundtrap.
För Spotify var förvärvet en möjlighet att börja rikta sig direkt mot musiker och kreatörer på ett nytt sätt. Och streamingjätten måste ha sett stor potential i att slå in på den nya banan. Förvärvet på en halv miljard var nämligen det dyraste fram till då för Spotify.
Storsatsningen till trots, nu verkar Spotify ha kommit på andra tankar. Efter fem år går Daniel Eks bolag och Soundtrap skilda vägar. Jätten säljer tillbaka Soundtrap till grundarduon Per Emanuelsson och Björn Melinder för en okänd summa pengar, skriver DI.
Ungefär 100 Spotify-anställda som jobbar med Soundtrap kommer att erbjudas att bli en del av det fristående bolaget.
”Vi är tacksamma för att Spotify hjälpt oss att ta oss dit vi är idag och ser fram emot de möjligheter som ligger framför oss”, säger Per Emanuelsson i en skriftlig kommentar.
I en kommentar till DI säger Charlie Hellman, global chef över musikprodukten på Spotify, att de är stolta över vad de åstadkommit med Soundtrap och att man ser fram emot att följa Soundtraps tillväxtresa, som alltså sker på egna ben.