Sök ikon

Alkoholvattnet fyller kassan: "Expandera till nya marknader"

Lowlows grundare Max Lövinger och Joel Thomasson. Foto: Press

Bekant med hard selzer-trenden? Nu plockar Lowlow, som kan beskrivas som något av svenska pionjärer på området, in nytt kapital.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Lowlow, som tillverkar och säljer en hard selzer (alkoholpimpat mineralvatten) och som Breakit publicerade ett långt reportage om i oktober 2021, tar in 9,8 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda.

Pengarna kommer bland annat från vissa av grundarna av låneförmedlaren Sambla, däribland Linus Englund som kommer att sätta sig i Lowlows styrelse. Deltog gjorde även familjen Thuressons investeringsbolag Thureda Gruppen.

“En stor del av kapitalet kommer att användas till att expandera till nya marknader inom EU. Vi har anställt en ny exportchef, som tidigare varit exportchef på både Kopparbergs och Herrljunga”, säger en grundarna, Max Lövinger, till Breakit.

De har hittills bland annat lanserat i Grekland och kommit in på Islands motsvarighet till Systembolaget. Nu siktar de på att få ut drycken till fler medelhavsländer.

"Dessutom kommer vi att lägga mycket resurser på att öka varumärkeskännedomen om Lowlow i Sverige, och fortsätta driva försäljningen på hemma-marknaden", fortsätter Max Lövinger.

Det unga bolaget, som omsatte lite över 1 miljon kronor under 2022, sänkte priset på sin produkt i våras. Bolaget har sett en brant ökning av försäljningen via Systembolaget under 2023, enligt Max Lövinger.

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

Läs mer