Sök ikon

Glowid ökar omsättningen rejält – "Växt med 35 procent per månad"

Cecilia Ortmark Söder, grundare Glowid. Foto: Press/Faksimil

E-handeln och hudvårdsbolaget Glowid fortsätter att öka omsättningen rejält – men logistikutmaningar påverkade resultatet.

Nu kan Breakit avslöja hur det går för bolaget och strategin för att vinna ny mark.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

För ett decennium sedan tog Cecilia Ortmark Söder sitt pick och pack och flyttade till Seoul, Koreas huvudstad. Snart togs hon med storm av hudvården i landet. Hon visste det inte då, men det kom att lägga grunden för hennes bolag, Glowid, som startades när hon några år senare återvände till Sverige, vilket Breakit har rapporterat om tidigare. 

Nu säljer bolaget hudvård från olika koreanska märken genom sin e-handel – som tycks uppskattas av konsumenterna.

Under 2021 ökade omsättningen från 40 miljoner till 59,5 miljoner kronor, en ökning på nästan 50 procent. Rörelseresultatet ökade också, från 7,4 miljoner till 8,8 miljoner.

Nu kan Breakit avslöja hur det gick 2022.

Enligt det preliminära bokslutet för räkenskapsåret, som sträckte sig till sist mars i år, uppgick omsättningen till 81,5 miljoner kronor med ett resultat på mellan 6 miljoner och 7 miljoner kronor. Omsättningen ökar alltså med ordentligt, medan resultatet minskar. Att det minskar förklarar Cecilia Ortmark Söder med att bolaget hade logistikutmaningar under hösten.

Tillväxten beskriver hon som stark.

“Sedan januari i år har vi växt med drygt 35 procent per månad, jämfört med samma månader förra året.” 

Vad beror det på?

“Vi har rimliga priser och en lojal kundkrets med starkt ett community. Man vet att våra produkter fungerar och jag tror att många satsar på att köpa det som de vet är bra”, säger hon och berättar att bolaget än så länge inte har påverkats av det svåra läget i ekonomin. 

Hur ser ni på konkurrensen?

“Det finns en del aktörer inom samma område men vi fokuserar på det vi vill göra och vår vision. Det är klart att vi håller koll på konkurrenter men vi vill inte ta för mycket intryck av vad andra gör på den här marknaden utan vi vill ta intryck från Korea”.

Vad är skillnaden mellan hudvården där och här?

“Det finns enormt många olika märken så alla har olika uspar, så det beror på vilket märke man talar om, men vi har försökt hitta en bred mix av märken som passar olika hudtyper och olika personligheter.”

Cecilia Ortmark Söder konstaterar att det är en djungel av olika märken där ute och att hon vill att Glowid ska vara filtret som väljer ut produkter och att kunden kan lita på att det är bra varor.

“Kunden ska känna sig trygg med att det vi väljer ut och säljer är riktigt bra hudvård men även känna sig trygg med att vi utbildar i hur man använder de här produkterna, som ofta skiljer sig från de klassiska man ser här.”

Nu ligger fler marknader framför deras fötter, berättar hon.

“Vi kommer att, förutom Sverige, fokusera på Finland, Norge och Danmark.”

Är det något ni redan har påbörjat?

“Ja, processen är igång, men tanken är att vi ska jobba mer aktivt med det under hösten och även fortsätta växa vårt community både i Sverige med också i de här länderna. Vi kommer också att jobba ännu mer mer för att optimera inköpen och lagret. Det har vi börjat med redan och vi ser bra resultat på det.”

“Vi hade pop-up-butik förra veckan och det blev jättebra, så det kommer vi nog att fokusera mer på det kommande året, hur vi kan jobba vidare med det och möta kunder på riktigt, inte bara digitalt.”

Vad har ni för utmaningar?

“Att optimera våra inköp och utveckla lagret, så är egentligen samma sak som vi ska fokusera på. Men också, som alltid, att rekrytera och hitta rätt personer och bygga teamet.”

Kommer ni att ta in kapital?

“Nej, inte nu”, säger Cecilia Ortmark Söder och berättar att hennes man har klivit in och nu jobbar fullt i bolaget.

“Det är bara vi två som äger bolaget tillsammans.”

Läs mer