Sök ikon

Matteus Ireblad fortsätter växa sin e-handel One Of One – satsar på utlandsexpansion (men nobbar Tiktok)

Matteus Ireblad, grundare One Of One

Jan Emanuel är en ständigt uppmärksammad figur i sociala medier, och hörs inte sällan i med ett kontroversiellt perspektiv i samhällsdebatten.

Hans son Matteus Ireblad, som ofta syns i Jan Emanuels sociala kanaler, har likt sin far valt att satsa på en karriär som entreprenör – och fortsätter växa sin e-handel med egna medel.

“Jag vill växa väldigt kontrollerat, och är extremt noga med att göra allting på rätt sätt så att vi inte tappar vår kärna. Vi är lönsamma och behöver inget externt kapital”, säger han i en intervju med Breakit.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

De senaste åren har Matteus Ireblad byggt upp e-handelsbolaget One of One som säljer egendesignade kläder via en D2C-modell, det vill säga direkt till konsumenten på nätet.

När vi skrev om Matteus Ireblads snabbväxande e-handel förra året var intresset enormt – det blev en av årets allra mest lästa artiklar på Breakit. 

“Många tycker att jag glidit på en räkmacka för att jag har en farsa med stålar. Jag är jättetacksam över honom som pappa men jag har inte tagit emot några pengar från honom till bolaget, för att jag vill vara oberoende i affärslivet”, poängterade han vid intervjutillfället förra sommaren. 

Då hade han precis tagit studenten och var redo att gå all-in på One Of One som entreprenör. När bolagets nya årsredovisning inkom till Bolagsverket passade Breakit på att ringa upp bolagets grundare och vd. 

“Jag skulle säga att förra året gick bra – ännu bättre än planerat. Det har varit ett ganska svårt år för många e-handlare så vi är väldigt nöjda”, säger Matteus Ireblad och fortsätter:

“För första gången körde vi en popup-butik i Göteborg, vilken blev en stor succé med långa köer varje dag. När man jobbar med e-handel direkt till konsumenten är det väldigt värdefullt och kul att faktiskt träffa och prata med sina kunder”.

Förra året landade omsättningen till slut på 4,1 miljoner kronor, en ökning från 3,3 miljoner kronor året innan.

“Vi har fortsatt satsa på limited edition-kollektioner. Förra året blev det färre releaser, men vi säljer mer per droppade kollektion. Antalet kunder är rekordmånga, både nya och de återkommande. Det blev också lyckade släpp med nya produkter som solglasögon.”

Lagersatsning som kostar

Samtidigt sjönk också rörelseresultatet en bra bit under 2022, men bolaget visar fortfarande plussiffror. 2021 landade det på 736.000 kronor, medan det stannade på 53.000 kronor förra året. 

Lönsamhetstappet beror framförallt på att de övriga externa kostnaderna sköt i höjden – från 100.000 kronor till 1,8 miljoner kronor, enligt bokslutet. 

“Kostnaderna har ju stigit för alla i allmänhet. Vi har också gått över till att oursourca lagerbiten, det har flyttat från min lägenhet till tredjepartsaktör. Det är också framförallt där som kostnaderna har ökat. Det är en investering, som jag tror kommer att löna sig när vi växer i framtiden. I år kommer både omsättningen och lönsamheten öka.”

Vilka är de stora utmaningarna som ni står inför nu?

“Den största är nog hur Instagrams algoritmer har förändrats. All vår spridning sker organiskt via mina egna och bolagets kanaler, framförallt på Instagram. Vi har aldrig kört någon betald marknadsföring. Det senaste året har det blivit mycket svårare att få räckvidd för företagskonton, vilket såklart blir en utmaning”, säger Matteus Ireblad. 

Många andra har gått över till att använda Tiktok, är det något ni har övervägt?

“Nej, vi har valt bort det helt än så länge. Jag har inte Tiktok själv, jag har bäst koll på Instagram och det är det som jag kan bäst i marknadsföringssyfte. Men det är inte uteslutet att vi gör det framåt."

Vad är planerna framöver?

“Vi ska bland annat att ta tillbaka de tröjorna som gjorde One Of One stora från början och som satte oss på kartan. Samtidigt är det är viktigt att vi testar vad som flyger och inte, modebranschen förändras ju hela tiden i vad som trendar”, säger han och fortsätter: 

“Vi kommer också satsa på vår utlandsexpansion, framförallt på Norden. Vi har redan fått upp igång försäljningen i Norge och Finland och kommer lägga ännu mer på fokus på det framåt.”

Trots propåer fortsätter han dock att nobba externa investerare.

“Jag vill växa väldigt kontrollerat, och är extremt noga med att göra allting på rätt sätt så att vi inte tappar vår kärna. Vi kommer inte att vara de som tiodubblar på ett år, och vi är lönsamma. Det enda anledningen till att vi skulle ta in någon extern investering är om det är någon som brinner för samma sak och kan bidra med konkret kunskap, det skulle inte vara för pengarna”.

Läs mer