Tilda Wissmar står på lagret och packar.
Hon svarar i telefonen trots att “att-göra-listan” är lång.
“Det är både PR-paket som ska skickas och beställningar som kommit in.”
Närmare två år har passerat sedan hon bröt igenom bruset i SVT:s Draknästet.
Hon pitchade bolaget Gottlery som tillverkar ätbara efterrättsskedar. Shervin Razani trodde på idén och klev in med, vad Breakit senare kunde avslöja, 200.000 kronor för tio procent av bolaget. Ytterligare personer klev in i samma runda som stängdes på 600.000 kronor.
“Äntligen händer det någonting. Det här blir verkligen en push framåt för hela företaget. Jag är verkligen motiverad att köra med raketfart för att öka produktionen och försäljningen”, sa Tilda Wissmar då.
Ett tag därefter möttes hon av en uppförsbacke och förra året beskriver hon med ett ord: problematiskt.
“Vi hade det tufft.”
Bolaget hon tog hjälp av för att tillverka skedarna fick det kämpigt och hon bytte leverantör.
“Den var inte allt vad vi hoppades på.”
Varorna skickades inte i tid och många gånger var det även fel produkter, menar hon.
Men nu har tycks proppen gått ur.
En ny leverantör har anlitats och det finns ett lager inför sommaren.
“Det är roligare att jobba nu när man har grejer att sälja”, säger Tilda Wissmar.
“Vi kör på och säljer till så många glasskiosker som möjligt i sommar. Det arbetet har redan påbörjats så nu finns skedarna på platser runt om i Sverige”, säger hon.
Nästa år ska hon ta sikte på de större aktörerna, berättar hon.
“I år ska vi bevisa konceptet hos de mindre.”
Den största delen av omsättningen kommer från återförsäljare och företagskunder. Bolaget har även en egen e-handel.
Förra året uppgick omsättningen till närmare 150.000 kronor, lika mycket som året innan.
“Vi fyllde knappt på lagret förra året, i och med leverantören vi hade.”
Intäkterna kom istället från annat håll.
“Det var främst föreläsningar som stod för omsättningen”, berättar hon.
“Jag hade lyxen att kunna överleva på att berätta om min resa som företagare och föreläsa om det förra året. Det gjorde jag på olika bolag och event. Det handlade ju såklart om Gottlery men också om mental hälsa och att ta sin idé till verklighet. Det var verkligen bra för att hålla varumärket relevant samtidigt som jag inte hade någonting att sälja.”
Resultatet, som ännu inte är klart, kan hon inte kommentera mer än att det blir negativt. Året innan uppgick det till -109.000 kronor.
När det här året går mot sitt slut ska siffrorna däremot se annorlunda ut, menar hon.
“Om försäljningen fortsätter som den gör nu kommer vi att hamna på ungefär 350.000 till 400.000 kronor i omsättning. Antagligen kommer resultatet att vara negativt, men inte lika negativt som tidigare. Det beror helt på vad vi får för återförsäljare.”
Kommer du att behöva ta in kapital?
“Det kommer vara aktuellt i slutet av året. Just nu har vi försäljningen igång. Men till hösten vill jag satsa hårt på att ta mig in på Ica ordentligt. Vi har två Ica-butiker som vi jobbar med än så länge och vi kommer att ta in några fler snart. Men jag vill gärna se en central listning på Ica under nästa år. Då kommer de att behövas en del kapital”, säger Tilda Wissmar.
Hur mycket?
“Iallafall en miljon kronor för att kunna rusta upp en ordentlig produktion här i Sverige, så att vi inte behöver jobba med leverantör lika mycket", säger hon och berättar att bolaget Yuncture Food & Retail köpte Shervin Razanis aktier i slutet av förra året.
Hon sticker däremot inte under stol att det är ett annat klimat nu än när hon tog in kapital första gången.
“Då var det väldigt enkelt att få in pengar. Jag hade aldrig tagit in pengar till ett företag tidigare men det var väldigt mycket enklare än jag någonsin hade kunnat tro. Jag tog inte in många miljoner men det var ändå väldigt enkelt att hitta personer som var intresserad av att investera i företaget. Nu är det svårare”, säger hon.
“Det kanske beror på att jag har en högre värdering nu än vad jag hade tidigare, men folk håller ändå hårdare i pengarna och det gör man med all rätt om det är osäkra tider ekonomiskt. Då vill man kanske inte investera i vad som helst.”
Har du några andra utmaningar?
“Att skala upp. Det är många beslutssträckor för att komma in hos de stora glasskioskerna och de stora matkedjorna. Det är där jag kan bygga mitt varumärke. Det har alltid varit en utmaning och kommer att fortsätta vara en det framåt.”