Sök ikon

Alexandra Bring gör miljonvinst (och maffig utdelning)

Alexandra Bring, influencer. Foto: Press/Montage

Men som e-handlare har det inte gått lika bra. Träningsvarumärket är numera nedlagt.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Influencern och den personliga tränaren Alexandra Bring har sedan 2014 tjänat pengar på sina sociala kanaler. Idag har hon 536.000 följare på Instagram och driver även en framgångsrik Youtube-kanal och blogg. Fokus ligger på träning och livsstil, men även familj, då hon är nybliven trebarnsmamma.

Bokslutet från 2022 visar att hon ökade försäljningen med 21 procent, från 4 miljoner kronor till 4,9 miljoner. Rörelseresultatet gick från 3 miljoner kronor till 3,2 miljoner. Hon gör samtidigt en utdelning på en halv miljon kronor.

Intäkterna kommer från Alexandra Brings reklamsamarbeten, men även från onlinekurser inom träning då hon är utbildad kost- och träningsrådgivare.

Medan influencerverksamheten verkar rulla på i snabbt tempo så går e-handelssidan inte lika bra. 

Under 2016 lanserade Alexandra Bring sitt egna träningsvarumärke Bring Sportswear. Det första året omsatte bolaget runt 1 miljon kronor, med en peak som uppnåddes 2017 då intäkterna landade på 2,5 miljon kronor. Vad som sedan hände med Bring Sportswear är oklart, men varumärket är numera nedlagt och sajten skrotad.

Alexandra Bring har tidigare drivit podden “Två systrar en podd” tillsammans med influencerkollegan och systern Victoria Törnegren.

Breakit har sökt Alexandra Bring.

MISSA INTE: Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 hetaste uppstickare (Namnen, värderingarna, färska siffror och 80 unika analyser)

Läs mer