Bolt Food stänger ned i Sverige från den 25 juni. Det framgår av ett mejl som har gått ut till företagets kunder den 29 maj. Rent konkret innebär det att ingen i Sverige kommer att kunna beställa mat via det estniska bolaget från och med ovan nämnda datum.
“Vi stänger ned av affärsmässiga skäl. Om vi får möjlighet i framtiden vill vi så klart se om vi kan starta upp igen. Men just nu är beslutet att inte fortsätta i Sverige”, säger Jens Öhgren, pressansvarig på Bolt i Norden.
Han förtydligar också att beslutet inte kommer att påverka Bolts övriga verksamheter inom taxi och mikromobilitet.
“Det kommer det absolut inte att göra. Det kommer inte att påverka vår övriga verksamhet över huvud taget.”
Det är inte bara Bolts hungriga kunder som kommer att påverkas av beslutet. Ett mejl har också skickats ut till företagets cykelbud. Där uppmanas de att lämna tillbaka sina väskor om de vill ha tillbaka sin deposition – något som kommer med uppenbart tuffa krav på väskans skick.
“Var medveten om att du bara kommer att få tillbaka din deposition om väskan är i utmärkt skick, vilket betyder att den är ren och utan några defekter. Notera att vi bara betalar tillbaka depositionen till den ursprungliga och registrerade köparen av den specifika väskan”, går det att läsa i mejlet som Breakit har tagit del av.
De bud som klarar Bolts granskning kommer att få tillbaka sina pengar inom 7 dagar.
I mejlet som skickades till Bolts svenska kunder avslutar företaget med ett tack.
Bolt Foods har i Sverige konkurrerat med aktörer som Wolt och Foodora. När Bolts vd Markus Villig nyligen besökte Sverige så berättade han i en intervju med Di.se att gruppens många olika segment var en stor styrka för företaget.
”Alla fem skulle separat kunna vara företag värda flera miljarder dollar i framtiden”, sa han då.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.