Garphyttan är uppstickaren som var med i Breakits stora outdoor-kartläggning (läs här). Men bara tre år efter lanseringen har förlusterna blivit tunga för märket som säljer friluftskläder och överlevnadsutrustning på 30 marknader i Europa och Nordamerikan. Bolaget sätts i rekonstruktion, skriver Ehandel.se.
Garphyttan grundades 2020 av Martin Berling och Johan Skullman och omsatte under sitt senaste verksamhetsår 2021/2022 över 29 miljoner kronor med en förlust på -9,3 miljoner.
I den senaste rapporten nämndes flera utmaningar, däribland kraftiga leveransförseningar och ökade fraktpriser – två faktorer som gäckade e-handlare under covid. Sedan dess har e-handlare tvingats in i ett stålbad kantat av inflation, högre räntor och minskad konsumtion.
Bolaget räknade i det senaste bokslutet med att nå lönsamhet under räkenskapsåret 2024/2025.
Grundaren Martin Berling och vd:n Ludvig Blomqvist är största ägare i Garphyttan men Apotea-grundaren Pär Svärdsons och Ikeas-sfärens Open Air Group har investerat i en minoritetspost.
LÄS ÄVEN: Kartläggning: De rider på den gröna vågen – här är de 15 vassaste outdoor-utmanarna