Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

El Taco Truck går hem hos tacoälskarna – växer med 66 procent (men förlusten tokökar!)

Robert Wranning, vd för El Taco Truck, tillsammans med grundarna Nikola Adamovic och Niklas Bolles. Foto: Press

Den veganska uppstickaren El Taco Truck säljer av bara farten. Men investeringarna är stora och förlusterna stegrar, visar det färska bokslutet.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Ni har säkert hört den förut. Historien om hur Nikola Adamovic och Niklas Bolles reste runt i Mexiko och Kalifornien och testade tacos längs med vägarna. Väl hemma i Sverige saknade de fenomenet med food trucks.

Klappat och klart – 2012 lanserade de Sveriges första food truck.

Men det blev inte någon omedelbar framgång och ett par år senare stegade foodtech-investeraren Nicoya in och gjorde om El Taco Truck till ett retailbolag som skulle sälja till dagligvaruhandeln.

El Taco Truck var en foodtruck som egentligen gått i konkurs. Men grundarna hade bra idéer, så vi köpte ut varumärket, började på nytt och gjorde det snyggare och mer hållbart”, har Nicoyas vd och grundare Christopher Slim tidigare berättat.

De första taco-produkterna (nu 100 procent veganska) rullades ut i butikshyllorna i slutet av 2020. Sen dess har vetetortillasen och chipotle-majonnäsen haft en given plats på tacosbordet.

Nu kan Breakit avslöja att bolaget under 2022 gick från en nettoomsättning på 29,5 miljoner kronor till 48,9 miljoner kronor. De hade som mål att nå 60 miljoner kronor, men gjorde ändå en ökning på 66 procent. Samtidigt ökar förlusterna – från minus 23,8 miljoner till minus 48,1 miljoner, vilket ska vara enligt plan.

Anledningen till de kraftiga förlusterna är att de investerar mycket i varumärke, affär och att växa teamet. Antalet anställda ökade från 8 till 12.

“Vi har hela tiden haft en målsättning om snabb tillväxt och att på kort tid bygga varumärkeskännedom i Sverige, och det har vi verkligen lyckats med. Men vi har nu siktet inställt mot att snabbare nå lönsamhet jämfört med tidigare”, säger vd:n Robert Wranning.

När når ni lönsamhet?
“Målet för lönsamhet har tidigarelagts med ett år. Som ungt bolag så har vi alltid arbetat entreprenöriellt och snabbfotat med mindre resurser. Jag är stolt över hur teamet varje dag kämpar för att ta oss framåt som företag, både i med och motvind.”

Med tanke på omvärldsläget – har ni upplevt det svårare att få konsumenter att välja era, något dyrare, produkter?
“Att de är veganska ser vi enbart som en styrka, både för vår försäljning här och nu, men även långsiktigt. Vi kan däremot se att konsumenter som inte testat våra produkter tidigare har en högre tröskel till att välja oss idag, då vi är ett premiumalternativ i tacohyllan. Men det är en naturlig följd av omvärldsläget och att det har blivit dyrare för konsumenten att leva.”

I september 2022 kunde vi berätta att bolaget plockat in 50 miljoner kronor som skulle användas till expansion (de har tagit in en bit över 100 totalt). Man etablerade sig nyligen i Finland, Danmark och på Island. Bland storägarna finns investmentbolaget Nicoya samt Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming, och Malin Mortensen, designer och partner på bolaget.

El Taco Truck finns idag på fyra marknader: Sverige, Finland, Danmark och Island.

“Nyckeln för oss kommer fortsatt vara att vinna i butik och att stärka vårt produktutbud”, säger Robert Wranning.

Försäljningsprognosen för 2023 har sänkts från 100 miljoner kronor till 80 miljoner.

LÄS MER: De står redo att satsa miljarder på din mat – här är Sveriges främsta foodtech-investerare

Läs mer