Sök ikon

Storykit anställde en psykolog – för att få slut på meningslösa utvecklingssamtal

Peder Bonnier och Amanda Held. Foto: Press/Montage

Beteenden är viktigare än resultat, det anser psykologen Amanda Held och i förlängnungen också Storykit.

För Breakit delar hon med sig av varför – och vad man måste tänka på för att lyckas.

“Som individ är det viktigt att känna ett ägandeskap och att det är något man vill förändra. Men det måste också vara ett lite klurigt område, för annars skulle de inte behöva mig.”

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

De flesta som läser Peder Bonniers blogginlägg om performance management från oktober förra året så känner säkert igen sig. Det är lätt att sitta på medarbetarsamtalet och säga att man vill bli bättre på någonting, ta i hand med chefen som säger typ: “Bra, så ska du utvecklas. Nu gör du en plan för det”.

För att sen ge ungefär samma löfte ett halvår senare.

Det är inte säkert att det var exakt så Peder Bonnier kände, när han valde att anställa en psykolog som Storykits People & Performance Manager. Men han skriver i inlägget att han inte kunde komma på när en “performance review med chefen” lett till någon fundamental förändring på ett beteende. 

Han skriver att det var efter att han hade läst på sig om idrottspsykologi och sedan pratade med Daniel Ekwall, som arbetar med herrlandslaget i fotboll, som han bestämde för hur han ville jobba med ämnet.

Nu har den legitimerade psykologen Amanda Held arbetat som just Storykits People & Performance Manager i ganska exakt ett år. Nyligen stod hon på Breakits event Talent + Culture på Epicenter och delade med sig av varför företag borde fokusera på beteenden istället för resultat – och varför det kommer att leda till just resultat.

I en intervju med oss på Breakit utvecklar hon vad företag ska tänka på när de arbetar med performance management, vilka fallgropar som finns och utmaningarna hon själv har stött på under sitt första år.

“Jag hjälper organisationen att tänka mer i beteenden än i resultat. Det är enklare sagt än gjort och det hänger ihop. Men det är så mycket vi inte kan påverka i resultaten, men vi kan påverka beteenden”, säger Amanda Held.

Hon förklarar att beteendeförändringarna inte är tagna från luften. De är kopplade till olika resultat, genom att bolaget har identifierat vilken typ av beteenden som leder till just de resultaten. Men att det alltså är beteendena de vill jobba med.

Hur gör man det konkret?

“Det vi har gjort är att varje individ fått identifiera vilket beteende de behöver jobba med. Sen har jag en session med personerna, som en liten grupp-KBT, där vi bryter ned beteendeförändringen till olika steg.”

Arbetar du med alla anställda?

“Jag går in i en arbetsgrupp i taget. Men Storykit är ungefär 130 anställda idag och då behöver man också mycket hjälp från cheferna. När jag jobbar i fokusgrupperna så är jag väldigt engagerad i varje individ, men sen måste cheferna också tänka rätt och jag coachar även dem.”

Hur hittar man rätt beteenden, får man en meny att plocka ifrån?

“För varje roll har vi ett ramverk med mellan 12 och 15 aktiviteter och i varje aktivitet har vi specifika beteenden. Individen gör sedan en självskattning av vilka aktiviteter den har lätt för och vad som är svårt, sen gör chefen samma sak och då ser man sedan vilken aktivitet som har störst effekt.”

Här poängterar Amanda Held att det inte handlar om att gjuta personerna i samma form mot deras vilja.

Arbetet ska riktas mot beteenden som är viktiga men svåra att utveckla, samtidigt som det leder till att utveckla något man vill bli bättre på, exempelvis att boka in kundmöten.

“Som individ är det viktigt att känna ett ägandeskap och att det är något man vill förändra. Men det måste också vara ett lite klurigt område, för annars skulle de inte behöva mig. Det ska vara något med stor inverkan kombinerat med motivationen att arbeta med det.”

Utmaningarna som Amanda Held har mött i arbetet är bland annat att hålla fokuset på beteendeutveckling. Hon är inte de anställdas personliga psykolog, där samarbetar de med andra parter. 

Hon måste också undvika att ta över uppgifterna som egentligen tillhör cheferna på olika avdelningar. Chefernas relation och samtal med anställda är fortfarande viktig.

Slutligen är det också viktigt att ledningen ger förutsättningarna som krävs för att den här typen av arbete ska fungera. 

“Det som kan vara svårt är om chefer har en annan agenda och krav på sin leverans. Jag är långsiktig och investerar i personer för att de ska vara bäst på en sak om ett år. Det är viktigt att få tid till att prioritera det här. Där hjälper det att Peder (Bonnier reds.anm.) har det här som sitt projekt.”

Läs mer