Stora fönster, maffiga dukningar och blått hav så långt ögat kan nå. Varje sommar kan Gertrude Tornvalls 75.000 Instagramföljare räkna med att bli extra avundsjuka på influencerns flöde. Hon lever nämligen den svenska skärgårdsdrömmen på Klädesholmen på Tjörn utanför Göteborg.
Och medan hennes influencerkollegor bygger bolag främst inom mode och smink så har hon valt att satsa på något helt annat. Tillsammans med mamman Bibbi Lundgren, som byggt upp klädmärket Twist & Tango, har hon lanserat bolaget Due Sirene som säljer handmålat porslin från Italien.
“Jag har inte reflekterat över att jag gör något annorlunda, för mig har det känts naturligt att sälja tallrikar. Förra året lanserade jag en kladdkaka på Bröd och Salt, då tänkte kanske många ‘oj, vad hände här?’. Men det är så jag är som person, jag är inte rädd för att sticka ut”, säger Gertrude Tornvall, som parallellt även arbetar som PR-chef på Twist & Tango, och med reklamsamarbeten i sina sociala medier.
Intresset för just handmålade tallrikar har hon ärvt efter mammans dukningar i olika teman på sommarstället. Produkterna har köpts med hem efter semesterresor utomlands. Under en mor- och dottertripp till Italien hittade de en fabrik som gjorde en specifik stil som Due Sirene senare har anammat. Gertrude Tornvall kände då att hon ville förmedla stilen till följarna.
Här handlar det inte om några beiga produkter – nej, paletten som mamma och dotter har valt är färgstark med skräddarsydda färger som ska passa ihop. Som genomgående mönster har de en fisk.
“De första som köpte tallrikarna var restaurangen Tavolo i Göteborg, som ägs av våra familjevänner. Vi fick en kick efter detta och ville utöka.”
"Inga förväntningar"
Efter draghjälp från Gertrude Tornvalls kanaler, och inlägg från inredningsprofiler på Pinterest och Instagram, har Due Sirene tagit fart även till privatkonsumenter. Eftersom bolaget började sälja småskaligt under hösten 2022 vill de ännu inte dela med sig av några siffror.
“Jag hade inga förväntningar alls. Jag har så hög prestationsångest och trodde inte att någon skulle köpa. Men vi är väldigt nöjda. Jag gör mig själv aldrig besviken så jag ska se till att vi får bra siffror.”
Försäljningen av tallrikarna, som kostar 389 kronor styck, sker i dagsläget via direktmeddelanden på Due Sirenes Instagram. Det är först om några veckor som Due Sirene lanserar sin e-handel.
“Det beror främst på tidsbrist. Det har varit den största utmaningen här”, säger hon och fortsätter:
“Det positiva är att vi har kunnat vara personliga och komma nära våra följare. Vi har frågat vad de vill ha, och i vilka storlekar. Jag har fungerat som kundtjänst och svarat på alla frågor.”
Gertrude Tornvall och Bibbi Lundgren.
Vilka andra utmaningar har ni i bygget just nu?
“Frakterna är skyhöga – det är tråkigt att behöva lägga så mycket pengar på det.”
Mor och dotter äger 50 procent vardera av bolaget, och utvecklar alla produkter tillsammans, men har sen olika ansvarsområden.
“Jag kan marknadsföring och sociala medier. Mamma har gjort all research vad gäller fabriker, och rest ner till Italien mycket. Hon är duktig på administration, ekonomi, och har framför allt ett öga för design. Ibland kan vi ju känna att det hade varit härligt att ta in kapital utifrån, men det är en rolig utmaning att hålla koll på ekonomin själv.”
Förutom att e-handeln snart lanseras kommer Due Sirene lägga in en extra push i sociala kanaler.
“Vi kör igång Tiktok och har redan skapat mycket material nu inför sommaren. Sen kommer vi ha ett PR-utskick till influencers.”
Planer finns även på att utöka sortimentet.
“Vi vill ta in uppläggningsfat, skålar, och kanske glas och underlägg inom inredningskategorin”, säger Gertrude Tornvall.