Att använda sig av solid parfym är nog en nyhet för många som inte är så insatta i parfymbranschen. Flera bolag verkar nu ha fått upp ögonen för trenden som alltså innebär en doft baserad på vax, fri från vatten och alkohol, och som stryks på huden.
Ingrid är en svensk startup som rider på vågen.
Bolaget ägs av e-handelsentreprenörerna Olof Jakobsson, som ligger bakom Sparnet och Ninepine, och Axel Lundström, som tidigare har lanserat hudvårdsboxen The Care Box. Båda har arbetat inom IT-branschen med system- och affärsutveckling och därefter gått över till e-handel.
Olof Jakobsson, vd på bolaget, menar att fördelarna med den fasta parfymformen är många.
“Det mest framträdande är att storleken minimeras då den inte innehåller vätska som ökar volymen. Den är även mer skonsam mot huden, och själva doften ‘kapslas in’ tack vare den vaxbaserade formulan, vilket gör att den inte avdunstar så fort”, säger han.
Grundarna har gått in med cirka 300.000 kronor i projektet. Pengarna gick åt till att utveckla dofter, köpa in lager och ta fram content. Under det första räkenskapsåret, från maj 2022 till april 2023, landade Ingrids omsättning på cirka fyra miljoner kronor med lönsamhet. Sverige utgjorde cirka 90 procent av försäljningen.
“Ganska snabbt efter att vi omsatt lagret började bolaget bli lönsamt och verksamheten finansieras nu av dess vinster. Vi har en slimmad och skalbar struktur där de flesta kostnaderna som kundtjänst och logistik är dynamiska.”
Kunderna köper efter quiz
Ingrid har hittills lanserat fem permanenta dofter via sin egen e-handel Heyingrid.com. Dofterna är inspirerade av de cirka 30 mest sålda parfymerna i världen.
65 procent går igenom quizet innan köp.
Men man förstod tidigt att det skulle bli svårt att välja ut en parfym online, då kunderna inte kan testa dofterna likt man gör i en fysisk butik. För att komma till bukt med problemet utvecklade Ingrid ett quiz.
“Med hjälp av utvalda frågor kan quizet generera en rekommendation på parfym baserat på kundens personlighet. Exempelvis kan en person som gärna trivs i en fartfylld miljö rekommenderas vår doft ‘Fierce’, medan en person som föredrar en lite mer ödmjuk approach rekommenderas doften ‘Whisper’.”
Hur mycket har ni sålt genom quizet?
“Omkring 65 procent av alla våra kunder går igenom quizet innan de gör sitt köp. Feedbacken visar att quizet har hög träffsäkerhet vilket är bra då man som förstagångsköpare kan vara säker på att doften man väljer blir rätt och antalet returer blir färre.”
Olof Jakobsson berättar hur de har byggt ett community av parfymintresserade, och att de även lyckats skapa sig en grund med recensioner. Marknadsföringen har skett via Facebook.
“Vi tror att många känner att det saknats nytänk inom parfymbranschen. Man brukar ju ofta prata om att man antingen behöver vara ett traditionellt varumärke eller att låna in ett känt ansikte för att lyckas med doft. Vi hade varken eller.”
Vad har varit extra utmanande i bygget med bolaget?
“Att lära sig en helt ny bransch och förstå hur man säljer den produkten. Det har krävt många iterationer kring recept och förpackning för att få till vad vi tycker är bra.”
Expanderar
I år kommer Ingrid göra ett försök att rulla ut bolaget i Europa, där de har sett orderingång från ett tiotal nya länder.
“Eftersom det är vårt eget recept så är ledtiden lite längre vid uppstarten innan alla storskalsfördelar börjar falla på plats, och vi kan nå ut bredare.”
Finns det planer på att sälja även tillsammans med återförsäljare?
“Vi har tagit emot ett hundratal förfrågningar från små till medelstora butiker i Norden som önskat bli återförsäljare, så vi har nu under våren öppnat upp ett B2B-flöde på vår sajt för att utvärdera denna kanal.”
Du är ju även involverad i andra e-handelsföretag, hur är det att driva e-handel nu överlag?
“Marknadsföringslandskapet är helt klart mer utmanande idag än för två-tre år sedan. Många produktområden har blivit mer konkurrensutsatta samtidigt som det har blivit dyrare att skaffa nya kunder. Men att skapa lojala kunder har aldrig varit viktigare – och det finns alla möjligheter att lyckas, även nu i lite tuffare tider.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.