Breakit startade 2015 och har sedan dess blivit den självklara nyhetskanalen för den svenska techbranschen, med 250.000 unika läsare i veckan och en snabbväxande prenumerationsaffär.
Nu inleds ett nytt kapitel på resan när Bonnier-ägda Di-Gruppen köper 30 procent av Breakit, med en option att förvärva resterande aktier om tre år.
Grundarna kvarstår i nuläget som majoritetsägare tillsammans med Breakits första investerare Swedia Capital.
“Vi är otroligt stolta över vad Breakit har lyckats åstadkomma hittills, framförallt tack vare våra smarta och drivna medarbetare. Nu vill vi ta nästa steg och bli ännu bättre på att skapa värde för våra läsare och kunder. Vi tror att Bonnier är rätt investerare för att hjälpa oss med det, samtidigt som vi fortsätter vara tuffa konkurrenter på många områden”, säger Olle Aronsson, medgrundare på Breakit.
Stefan Lundell säger att det “känns kanon att affären är i mål”.
“Det har varit många och långa samtal med Bonnier där vi har insett att vi ligger väldigt nära varandra vad gäller hur vi vill att Breakit ska utvecklas framöver, vad vi tror på och vad vi tycker är kul. Nu är vi taggade på att jobba vidare tillsammans”, säger Stefan Lundell.
Nyligen utsågs Breakit också till Gasellföretag av Dagens industri – en utmärkelse som tilldelas Sveriges mest snabbväxande företag.
“Vi betraktar Breakit som ett välskött bolag med en beprövad affärsmodell som genomfört en imponerande tillväxtresa de senaste åren. Bolaget verkar inom en tydlig nisch och har en kompetent redaktion med god branschkännedom. Potentialen att växa och bredda affären i form av större prenumerantintäkter och skala är stor tillsammans med rätt partner. Vi är övertygade om att Breakit passar utmärkt in i Bonnier News Business ekosystem av ledande affärsnyheter och att vi som delägare kan möjliggöra för Breakit att nå dess fulla potential snabbare och säkrare samtidigt som Breakit ges förutsättningar att bevara sin entreprenörsanda”, säger Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri och affärsområdeschef för Di-Gruppen.
Breakits Stefan Lundell och Olle Aronsson. Foto: Jack Mikrut
Breakit grundades 2015 av Stefan Lundell, Olle Aronsson och Eric Gisaeus med målet att bli “kyrkan mitt i byn för den svenska techindustrin”. Bolaget har i dag flera affärsben vid sidan av det redaktionella och genomför bland annat nischade event, on demand-kurser och olika typer av annonssamarbeten.
Breakit, som leds av vd:n och chefredaktören Jon Mauno Pettersson, har de senaste åren vunnit en rad priser kopplade till sin journalistik, bland annat Stora Journalistpriset, Guldspaden och “Årets tidskrift”.
Bolaget har idag 21 anställda och omsatte 37 miljoner kronor 2021, med en vinst på 5,7 miljoner.