Sleep Cycle, som har tagit fram en teknik och app för att analysera sömn, kommer att genomföra “ett antal åtgärder” för att öka effektiviteten och anpassa bolaget efter de osäkra tiderna.
“Besparingsprogrammet innebär att cirka tio tjänster berörs, samt att investeringar i marknadsföring och produktutveckling utanför kärnverksamheten avser att reduceras”, skriver bolaget, som har runt 50 anställda, i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.
Bolaget, som är noterat på Stockholmsbörsen, siktar på att spara 25 miljoner kronor i och med åtgärderna som enligt planerna ska vara helt genomförda i det fjärde kvartalet i år.
Åtgärderna är fokuserade på saker som ligger utanför kärnprodukten, är budskapet. Här pekar bolagsledningen på “företagsförsäljning och kundanskaffning via betalda marknadsföringskanaler”.
“Påverkan på användartillväxt förväntas vara begränsad”, skriver bolaget som har nästan 900.000 app-prenumeranter.
Nya mål kanske
Sleep Cycle indikerar samtidigt att de finansiella målen kan komma att behöva justeras. Bolaget kommer i så fall berätta mer om det vid ett senare tillfälle.
“Marknaden har förändrats och därför agerar vi för att nå en högre effektivitet, ökad lönsamhet och säkra långsiktig tillväxt. Åtgärderna är tuffa men förväntas stärka bolaget och leda till mer fokus på kärnprodukten”, säger bolagets vd Carl Johan Hederoth.
Sleep Cycle omsatte drygt 56 miljoner kronor under det första kvartalet, enligt rapporten som presenterades i slutet av april. Det motsvarade en tillväxt på nästan 13 procent. Samtidigt sjönk rörelsevinsten från 12,7 till 11,1 miljoner kronor.
I slutet av förra året lade ett konsortium kallat Velvet Cichlid ett bud på Sleep Cycle.
Bakom budkonsortiumet stod bland andra bolaget grundare Maciej Drejak och Pierre Siri, känd från Blocket och Hemnet och nu aktiv investerare. Men budet föll i januari och genomfördes således aldrig.