Sök ikon

Shine Digital från Halmstad sköter maskineriet bakom Eurovision – så fick svenskarna BBC på kroken

Robert Nilsson, grundare Shine Digital. Foto: Privat/Montage

Från Halmstad till Liverpool – hans app ska se till att allt flyter under Europas största glitterfest. Samtidigt som 180 miljoner människor tittar på.

“Det skulle kunna märkas om vår del inte blir bra”, säger Robert Nilsson, vd och grundare Shine Digital.

För Breakit berättar han om vägen till Eurovision, nervositeten, framtidsplanerna – och vem som kommer kamma hem hela kalaset.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

På lördagskvällen smäller det. Klockan 21.00 svensk tid börjar Eurovision-finalen i Liverpool. När du sitter hemma i tv-soffan kommer du troligen inte att tänka på den otroligt omfattande planering och det gigantiska maskineri som ligger bakom evenemanget. 

Men det har Robert Nilsson från Halland gjort. Hans bolag Shine Digital, med tio anställda, har nämligen levererat den app som BBC använder för att genomföra hela produktionen.

“Vår app ser till att rätt team och personer vet vad som händer och vad som gäller”, beskriver Robert Nilsson.

Flera tusen personer är inblandade i Eurovision-arrangemanget. För det första handlar det om artisterna och delegationerna från de deltagande länderna. Sedan finns det många olika tv-produktionsteam som måste veta vad de ska göra – hur, när och var.

“En stor del av syftet med den här appen är att fånga upp om något går fel – och det är alltid något som strular i sådana här produktioner. Då gäller det att fånga upp det snabbt och kommunicera ut det till de som berörs. På ett sätt är det en kommunikationsapparat i realtid”, säger Robert Nilsson.

Kring artisterna och produktionsmänniskorna finns ytterligare lager av personer och team som är inblandade. Det handlar om personer som har ansvar för smink, klädsel, catering, säkerhet, transport och press, exemplifierar Robert Nilsson. I appen finns olika behörigheter som styr vem som får veta vad och alla som har ackrediterats har ett dagsschema som ibland går ner på minutnivå. 

Så en italiensk körsångare kan få ett meddelande om att han eller hon ska vara på scen om två minuter för att repetera? 

“Precis så är det. Varje delegation har ett dagsschema och har haft det sedan de kom till Liverpool i princip. Sedan måste det schemat tajmas med schemat för den personal som har hand påklädnad och smink och repetitionerna och så vidare", svarar Robert Nilsson. 

Ger expertråd

Upprinnelsen till uppdraget från BBC hittas långt tillbaka i tiden. När den svenska Melodifestivalen utökades till flera deltävlingar i flera städer blev produktionen mer komplex. De ansvariga tryckte då en fysisk instruktionsbok som alla inblandade hade tillgång till. Men av flera naturliga skäl blev den boken snabbt inaktuell. 

Det fanns ett tydligt behov av att ta fram en elektronisk lösning och Robert Nilssons firma var med i de första versionerna i rollen som underleverantör. Med åren växte ansvaret och appen blev mer och mer central i produktionen av Melodifestivalen, berättar Robert Nilsson. När Sverige arrangerade Eurovision 2016, efter Måns Zelmerlöws vinst året innan, var det naturligt för produktionsmänniskorna att använda Shine Digitals app igen. Och sedan dess har den funnits med i planeringen och genomförandet av varje europeisk final. 

Med tiden har Robert Nilsson och hans kollegor utvecklats till något som kan liknas vid experter på Eurovision. De vet hur scheman och andra saker bör utformas och levererar inte bara mjukvara vid det här laget. 

“Man ska komma ihåg att varje värdland som får Eurovision är hyfsat orutinerade. Förra gången BBC hade ansvaret var ju på 1990-talet. De som var involverade då har gått i pension. Och de som är på plats nu har ju inte övat. Så alla länder som kör det här, har behov av rätt mycket hjälp”, säger Robert Nilsson. 

Han är själv inte på plats i Liverpool. Och det är inte någon annan från Shine heller. Det är viktigare att teamet är samlat här i Sverige där maskiner och servrar finns. Det finns bemanning dygnet runt om något skulle hända. 

Hur känns det inför kvällen, är du nervös? 

“Men är alltid spänd såklart. Men vi är väl förberedda, och man taggar alltid till när man vet att 180 miljoner människor ska titta på det. Vi ansvarar visserligen inte för röstningsappen, men det är ändå direktsändning och det skulle kunna märkas om vår del inte blir bra”, säger Shine Digitals vd och grundare. 

Robert Nilssons bolag omsätter nästan 10 miljoner kronor. Den absoluta merparten utgörs av konsulttimmar, alltså där Shine Digitals anställda tar fram appar, verktyg och webblösningar åt andra företag. 

Den eventplattform som har varit vikt åt Melodifestivalen och Eurovision ska bolaget på allvar försöka sälja till andra evenemang under 2023, berättar Robert Nilsson. Det kan handla om stora och små konferenser, konserter och festivaler samt större idrottsevenemang. 

Hur stort är kontraktet med BBC? 

“Det är inte så stort i finansiella termer som man kanske kan tro. Det är viktigt, men det är inte så att vi måste anställa en massa folk för att klara av det. Samtidigt är det ju en form av erkännande för oss. Det värdet är nästan större”, säger Shine Digtals vd. 

Sista frågan – vem vinner imorgon?

“Sverige. Solklart”.  

Läs mer