Innan jul tog Sellpy in 8,2 miljoner kronor i riskkapital, från bland annat klädjätten H&M.
Affärsidén går ut på att folk får beställa hem en påse och lägga i kläder och prylar som de inte önskar. Sedan plockar Sellpy upp påsen, säljer grejerna och delar på vinsten med kunden.
Men de senaste månaderna ser Sellpy ut att ha vuxit så snabbt att man knappt hunnit med.
“Vi har vuxit snabbt och det har varit hektiskt, vi har fått in mycket fler påsar än vad vi räknat med. I april hämtade vi mer än två gånger så många påsar som i januari", säger bolagets vd och medgrundare Michael Arnör.
I ett lager i Värtahamnen i Stockholm packar företaget upp de inskickade påsarna och bedömer vad som kan bli aktuellt för försäljning. Plagg som är i gott skick och som bolaget tror kan vara värda över 50 kronor läggs sedan upp på Tradera.
Från början lovade företaget att det skulle ta en vecka från det att påsen skickades in till att sakerna lades ut till försäljning.
I mars hade den tiden ökat till över två veckor. Sedan dess har det försenats ytterligare och nu tar det över tre veckor innan sakerna kommer upp på Tradera enligt Sellpy.
Kommentarer på bolagets Facebooksida vittnar dock om att det kan ta upp emot sex veckor innan sakerna läggs ut.
En kund påpekar att hon fått vänta fyra veckor på att hennes vårkläder ska läggas ut, och menar att det börjar bli lite sent att sälja dem eftersom det snart är sommar.
Alla är dock inte missnöjda trots de längre tiderna:
"Jag fick vänta länge men det var det värt! Fick ungefär dubbelt så mycket pengar som jag väntat mig", skriver en annan kund på Facebooksidan.
Enligt Michael Arnör jobbar Sellpy dygnet runt för att komma ikapp.
“Självklart är det bättre om det tar en vecka än tre eller fyra veckor att få upp sakerna, och ambitionen är att komma ner på den nivån igen", säger han.
Men det är inte bara kring väntetiden som kommentarerna på Facebook är kritiska. Utan även kring hur bolaget gör sina värderingar.
Sellpy godkänner vilka inlägg som publiceras på deras Facebooksida, och bara personer med positiva omdömen ser ut att släppas igenom.
Till exempel skriver en kund “Jag var missnöjd med en grej, men Sellpy ringde upp och ordnade med saken, så nu är jag jättenöjd!”.
Breakit har dock tagit del av kommentarer som bolaget inte godkänt, och som alltså inte är synliga för allmänheten. Det rör sig om inlägg där kunder ställer mer eller mindre kritiska frågor:
En återkommande kritik är just från kunder som är missnöjda med Sellpys bedömning av plaggen. En person skriver att hon skickat in en klänning i fint material, som bara var använd två gånger och att Sellpy beskrivit den som osäljbar.
Michael Arnör menar att han inte har “stenkoll på hur Facebook funkar”.
“Men vi är inte ute efter att framställa något som bättre än vad det är. Vi är i en business där vi är beroende av tillit. Hade vi inte upplevt att vi kunnat leverera en tjänst som inte gör kunderna glada hade vi inte fortsatt”, säger han.
Han menar att det inte heller är konstigt att det kommer fler klagomål i takt med att allt fler kunder tillkommer.
“Men det är också något vi jobbar aktivt med. Vad gäller väntetiden försöker vi tydliggöra det redan när man beställer hämtning”
“När det kommer till försäljningsvärdet så är även det något vi jobbar med kontinuerligt. För oss är det viktig att sälja grejerna så dyrt som det bara går. Det gynnar oss också och det är därför vi har valt den här affärsmodellen”, säger han.
Flera av dem som kommenterar tycker också att det borde framgå tydligare att Sellpy drar av fem kronor per osålt plagg från den slutgiltiga försäljningen. Något som gör att summan som kunden väl får tillbaka inte alltid blir så stor.
Något som Sellpy därför ändrade reglerna kring innan helgen. Nu tar man ingenting för saker som är värda under 50 kronor men hela och rena. För smutsiga och trasiga prylar tar man istället 10 kronor.
Bolaget jobbar också intensivt med att rekrytera personer som kan hjälpa till att packa upp påsarna.
“Vi gör allt för att komma ikapp. Rekryteringen går bra, men det tar alltid lite tid. Man ska ut med annons, folk ska ansöka och så ska de komma upp i hastighet. Vi har anställt över 40 personer i nuläget, det känns som att det går bra”, säger Michael Arnör.
Har ni helt enkelt vuxit för fort?
“Vi har valt approachen att växa så snabbt vi kan, jag tror inte vi gör det på bekostnad av kunderna. De datapunkter som vi ser internt tyder inte på att så är fallet”, säger Michael Arnör.