Sök ikon

Kammade hem vinsten i Shift – nu är Mecovers redo att gasa med sina gynkjolar: “Ta makten över sin integritet”

Helena Levin, Karin Vangstad och Giselle Esse Olsson. Foto: Linda Klemner/Micaela Gustavsson

Femtech-bolaget Mecovers började med en pitch i frisörstolen (med en prototyp från löshårslådan). För två månader sedan tog grundarna hem den åtråvärda investeringen på 1 miljon kronor i årets upplaga av Shift.

Förutom pengarna så fick bolaget bakom gynkjolen också med sig åtta riktigt tunga investerare – däribland Apotea-grundaren Pär Svärdson och Joo Sundström.

Nu tar Breakit tempen på vinnarna och får veta vad som bara är ett “knapptryck” bort.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

"Det här är svårt att ta in, vi fattade inte vad som hände. Det är helt fantastiskt", sa Mecovers medgrundare Giselle Esse Olsson i samband att bolaget sållades fram som vinnare bland 258 bolag i Breakits entreprenörstävling Shift.

Bakom Mecovers står förutom Giselle Esse Olsson även Karin Vangstad och Helena Levin. Bolaget har tagit fram en gyn- och undersökningskjol som ska öka bekvämligheten i sjukvården. Alla som har haft en tid bokad hos gynekologen och blickat ner på dagens outfit – som ofta råkar vara för kort tröja och byxor – vet att vägen mellan draperiet där man klär av sig och undersökningsstolen kan vara oändligt lång (och kall). 

För att inte tala om de fall då kvinnor exempelvis har endometrios och måste ta ett urinprov mitt i undersökningen och snällt får klä på sig alla vinterkläder och leta sig ut till en toalett i korridoren, för att sedan efter det komma tillbaka och klä av sig igen. En möda som skulle kunna förenklas med en liten kjol av papper. För det är ju en otroligt enkel lösning för en ökad känsla av trygghet egentligen, Mecovers gynkjol. Ändå har den inte funnits. Förrän nu. 

”I slutet av dagen vill vi att produkten ska finnas tillgänglig”, sa Giselle Esse Olsson ett par veckor efter vinsten. 

Då väntade en av entreprenörskapets kanske minst glamorösa bitar: pappersarbete.

”Det är lite att pula med administrativt.”

De två månader som har förlöpt sedan glädjeyran på prisceremonin har ägnats åt just det – administration. Det har varit som en torktumlare av due diligence, juridiska avtal och infogande av de nya ägarna. 

”Lärorikt”, säger Giselle Essé Olsson som samtidigt slår fast:

”Nu är vi redo att börja arbeta!” 

Hon är medgrundare och ansvarar för vad som blir nästa viktiga steg på entreprenörsresan, försäljning och marknadsföring. 

Helena Levin och Giselle Esse Olsson på finalen av Shift 2023. Foto: Kajsa Göransson

Ett knapptryck bort

Förutom 1 miljon kronor fick Mecovers också med sig åtta riktigt tunga investerare i form av Pär Svärdson, Anders Jacobson, Tommy Jacobson, Mikael Wintzell, Jennie Sinclair, Per Josefsson, Susana Meza Graham och Joo Sundström (som du kan läsa mer om här).

Giselle Esse Olsson beskriver de nya aktieägarna som ”supereffektiva”, stöttande och förstående. 

”Det har känts väldigt bra. Att bara få komma närmare en person som Joo (Sundström) som är så skärpt och smart. Jag är så tacksam för att de här människorna kliver in i bolaget.”

Mecovers, som redan har sålt 70.000 kjolar har siktet inställt på tre marknader för sin produkt: Offentlig sektor, privat vård och direkt till slutkund, alltså via apoteken. I juryn på Shift satt en nyckelperson, en gatekeeper, när det kommer till den sista viktiga pusselbiten. Och han hade öppna armar.

”Vi skulle gärna sälja det på Apotea!”, sa grundaren och vd:n Pär Svärdson om vinnarteamets gynkjol.

”Ja, vilken man alltså”, säger Giselle Esse Olsson nu. 

”Alla investerare kommer kunna bidra med sin kunskap och så men just Apotea är väldigt specifikt. Har man kommit in på ett apotek så blir det lättare att komma in på fler.”

Apoteken är steg ett. Här kan man egentligen trycka på knappen så snart som förpackningsdesignen är klar, säger medgrundaren. Tanken är att gynkjolen med tiden ska finnas tillgänglig på alla vårdinrättningarna och erbjudas där men när det inte går – eller när upphandlingen dras ut på tiden – så ska kvinnor enkelt kunna kirra en själv.

“Det handlar om att själva ta makten över sin integritet.”

Det finns en “oh shit”-faktor förstås. Den när en kvinna tittar ner på sin klädsel för dagen och ångrar sin outfit när hon är på väg in för ett gynbesök. Då hinner man inte få gynkjolen levererad från Apotea. Hur ska ni locka kunder att köpa på nätet?

“Jag tänker så här. Den här produkten kommer att säljas i tre olika led, till den offentliga sektorn, den privata vården och sedan till slutkonsument eller patient. Jag förstår verkligen frågan men någonstans har vi märkt att patienter kontaktar oss och velat köpa. De vill förbereda sig. Det måste komma in från alla håll och bli lika självklart som skoskyddet i vården. Apotea är för att du ska kunna säkra upp, så att det inte bara hänger på vården”, säger Giselle Esse Olsson. 

Hon säger att det finns tillfällen i livet då besöken hos kvinnohälsan också inte är så överraskande.

“Jag vet själv, hade jag gått igenom IVF och haft klippkort hos gyn då hade jag verkligen velat ha en.”

Mecovers undersökningskjol. Foto: Micaela Gustavsson

Pitchade under klippning

Vid sidan av Mecovers driver Giselle Esse Olsson frisörsalongerna Cut in Kitchen, som klipper och färgar både i Nacka och Karlstad. Det var faktiskt i frisörstolen som hon träffade medgrundaren Karin Vangstad, värmländsk näringslivsprofil och vd på Innovation Park i Karlstad. Helena Levin har hon varit vän med sedan gymnasiet.

Hur tog ni steget från frisörstolen till företag tillsammans? 

“Det var ganska enkelt. Jag visste vad Karin hade jobbat med när hon bokade tid så jag kände av läget under hennes besök – man kommer ju ganska nära varandra och hon har tjockt hår så man har tid på sig”, säger Giselle Esse Olsson. 

“Så jag sa till henne när vi sköljde av färgen att ‘du jag har en idé och en prototyp som är klar men saknar alla certifikat’ och så ryckte jag fram en prototyp på en liten gynkjol. Jag har alltid en med mig och det brukar ligga en i löshårslådan. Hon satte sig upp och vattnet rann i nacken på henne.”

Två dagar senare var de kompanjoner och satte igång arbetet med Mecovers.

Det är tydligt att Giselle Esse Olsson och hela grundarteamet brinner för kvinnohälsa och kvinnors välmående. Det är essensen av produkten som de har tagit fram. Men när bolaget grundades för ett gäng år sedan så var det ändå som att kliva ut på helt ny mark. 

”Vi gick ju in i en bransch som jag aldrig hade vidrört förut men det är ju något pirrande när man gör det, när man gör något som man aldrig har gjort förut.”

Hela resan från start till idag har varit ett lärande. 

”Den dagen som man tror att man är fullärd, då är det något som har gått fel. Det kanske inte handlar om Nasa-kunskap men det är liksom som att spola hjärnan med nya intryck.”

Ringar på vattnet

Det är fem personer som arbetar med Mecovers idag. Utöver grundarna sitter Susanne Hellberg Togner i styrelsen. Angelica Ekholm är styrelseordförande. 

Medgrundaren Helena Levin har sin bas i Belgien, där hon driver sitt bolag Theflyingdutchmen med sin make, och kan därifrån få in en fot i Bennelux-länderna. Utöver detta blickar Mecovers mot Frankrike och har agenter i Mena-länderna, alltså Mellanöstern. 

Redan nu är man upphandlade i elva regioner i Norden och finns lanserade i Baltikum. 

”Vi har en bra bas att stå på och nu ska vi avsätta tid att jobba upp det”, säger Giselle Esse Olsson. 

Känner ni att ni har tuffare krav på er nu i och med de nya ägarna? 

”Jag tycker inte det är någon skillnad. De kraven de ställer är helt rimliga så jag tycker verkligen att det är samma lika. Alla har ju samma mål. Man vill framåt tillsammans. Krav är jävligt bra, det är en förutsättning för att man ska lyckas.”

Mycket händer samtidigt. Apotekslansering i Sverige, lansering i Skandinavien, expansion globalt – och nya tunga ägare som ska ta plats. 

Ser du fram emot semestern, Giselle?

”Ha!”, utbrister Giselle Esse Olsson. 

”Det blir bara till att jobba men det älskar jag”, fortsätter hon men tillägger att där i slutet av sommaren kanske det hinns med lite vila.

Det är fler som har uppvaktat Mecovers efter att de tog hem Shift-segern. 

”Många, tack vare Shift fick vi enorma ringar på vattnet”, säger Giselle Esse Olsson. 

Läs mer