Det är troligtvis ingen nyhet för någon Breakit-läsare att intresset för padel exploderade under pandemin. Inte heller att e-handeln då också gick bättre än någonsin.
En som slog ihop dessa två trender till en väldigt lyckad affär är Samuel Wennberg, som medgrundade e-handlaren Tengo.
Redan innan pandemin drev hans familj en tennisbutik i Båstad i liten skala. Under våren 2020 så var oron stor för hur det skulle gå med försäljningen när restriktionerna kom in i bilden. Samuel Wennberg fick då idén att dra igång en e-handel kopplad till racketsport, med fokus på just den framväxande padeln.
“Det var hundra procent hårt slit, jag hade ingen erfarenhet av e-handel. Rätt snabbt så blev vi väldigt vassa på digital marknadsföring, design och logistik och det kom vi långt på. Sen lyckades jag också rekrytera en otroligt kompetent grupp människor till Tengo.”
Med på hela resan var också hans flickvän Mimmi Jigsved.
“Faktum är att när jag drog igång e-handeln dejtade endast jag och Mimmi, men då vi fick otroligt genomslag direkt kunde vi inte längre ses om vi inte sågs på lagret där jag spenderade all min tid. På bara några veckor utvecklades det från att hon började hjälpa till att bli vår första anställda. Vi sålde sen våra lägenheter för att flytta in på kontoret och sova på soffan där – en ganska klassisk startup-situation.”
Det första året kan inte beskrivas som något annat än en succé. Tengos omsättning gick från 0 till drygt 60 miljoner kronor, och blev alltså snabbt en av de allra största i Skandinavien inom sitt segment.
Redan efter ett år bestämde de sig för att sälja halva bolaget till den nya framväxande e-handelsgruppen Wesports som har dragits igång av Bygghemma-grundaren Mikael Olander. Samuel Wennberg fortsatte på vd-posten i ytterligare ett år, fram tills att de sålde andra halvan till samma koncern året efter.
“Padelvågen hade börjat svalna av då. Sen var jag sugen på att göra något större och viktigare, och som var mindre känsligt och labilt för konjukturen. Jag fortsatte som konsult i flera månader och har fortfarande ett litet ägande kvar, så jag hoppas såklart att det fortsätter gå bra för Tengo.”
Satsning på flera varumärken och tech
Nu vill Samuel Wennberg alltså påbörja något ännu större. Tillsammans med en rad veteraner som investerare i projektet i form av bland annat Martin Szepczynski, Marcus Gullin och Martin Trnovsky har han dragit igång nya koncernen We are ecom. Bolaget är baserat i Lund, och Samuel Wennberg har tagit rollen som vd även denna gång.
Den första satsningen är på barn- och babysegmentet. Där har koncernen dragit igång Kids one store, som i dagarna också öppnar sin första butik i Lund. Men planen är alltså att dra igång fler e-handelsvarumärken framåt.
“Det har börjat riktigt bra. Prognosen är att första årets omsättning landar runt 30 miljoner, och över 100 miljoner kronor nästa år. Anledningen till att vi börjar med just barn- och babysegmentet är egentligen att vi tror att det är ett bra sätt att bygga en kassa som vi kan investera i annat”, säger han och fortsätter:
“Vi kommer fortsätta starta upp flera andra varumärken och återförsäljare som vi antingen bygger själva eller mindre aktörer som vi förvärvar. Det är inte spikat vad nästa nisch blir, men vi har bland annat tittat på hjul och smart teknik. Gärna något som inte är konjukturkänsligt, men egentligen vad som helst utom sportsegmentet.”
En av framgångsnycklarna ska vara att bygga bättre och mer avancerade techlösningar än vad andra i branschen gör. Vidare lyfter han fram fördelarna med att kunna dela på en rad kostnader som e-handelsgrupp som driver flera olika varumärken. Breakit har tidigare spekulerat om att en konsolideringsvåg kan vara på väg att ske.
“Jag läste den texten. Jag tror definitivt att skulle vara bra för många men att det är osannolikt att bolagen som listas där går samman nu. Det har nog inte gått tillräckligt långt än – jag tror att många har för stora egon för att gå samman med sin stora rival. Jag vet att jag nog själv skulle känna att det var väldigt konstigt med en sådan situation.”
Vad är era utmaningar som bolag nu?
“Det som är svårt är höjda fraktpriser och att många konkurrenter håller låga slutpriser. Det är många reor och utförsäljningar nu för att de måste försöka bli av med sina lager. Samtidigt höjer leverantörerna sina startpriser, så produktmarginalerna kan väl sägas vara den stora utmaningen.”
Hur har det varit att komma in som en ny aktör på den ändå väldigt tuffa marknaden nu?
“Jag tror att det är en stor fördel att dra igång nu. I princip alla återförsäljare ser likadana ut idag. Nu är e-handeln påväg in i en ny fas, där till exempel personalisering, smart design och att man kan ‘targeta’ rätt personer blir allt viktigare. I och med att vi startar från noll kan vi också investera mycket i den tekniken som krävs för det för att hänga med utan tidigare bagage."