Sök ikon

Bianca Ingrosso ville aldrig sälja Caia – “Största misstaget jag gjort i mitt liv”

Verdanes representanter Cecilia Nytorp och Henrik Aspén och Caias Bianca Ingrosso. Foto: Faksimil Discovery+

I en öppenhjärtig dokumentär avslöjar entreprenören Bianca Ingrosso uppseendeväckande uppgifter om livet bakom kulisserna på en av Sveriges största e-handelssuccéer.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

På ytan är entreprenören och programledaren Bianca Ingrossos skapelse Caia en formidabel succé. E-handelsbolaget gjorde ett rekordresultat 2022 då rörelseresultatet före avskrivningar landade på 130 miljoner kronor. Det var en ökning med nästan 15 procent jämfört med året innan. Under samma period lyfte omsättningen till över 400 miljoner kronor vilket kan jämföras med försäljningen 2021 som hamnade på 320 miljoner kronor.

Men inom bolaget har den kraftiga expansionen skapat rejäla påfrestningar. Särskilt mellan grundartrion (Bianca Ingrosso, Mikael Snabb och Jesper Matsch) och de nya huvudägarna, riskkapitalbolaget Verdane, som kom in 2020.

Det blir tydligt i dokumentären “Imperiet Bianca” som producerats för Discovery+. I det tredje avsnittet (släpps 18 maj) säger Jesper Matsch i en intervju:

“Styrelsen har pressat Micke (Snabb) väldigt mycket och Micke har varit ganska irriterad på att det inte riktigt känts som de riktigt tror på vår strategi”.

Tuffa krav

På ett strategimöte, där dokumentärfilmarna är med, som hålls på Verdanes kontor i centrala Stockholm skildras de motstridiga intressena tydligt. Verdanes representanter Henrik Aspén och Cecilia Nytorp föreslår att tempot ska öka ytterligare – istället för att sälja för en halv miljard inom något år så ska bolaget nu omsätta en miljard kronor.

“Vi tycker att man ska sätta ett mycket mer ambitiöst mål – att man ska bli ett miljardbolag”, säger Cecilia Nytorp som också sitter i styrelsen för Caias ägarbolag Beauty Icons.

Bianca Ingrosso reagerar mot de aggressiva tillväxtplanerna och lyfter fram risken att Caia ska tappa sin ursprungliga själ i jakten på ekonomisk framgång. I samma scen säger hon: 

Jag är bara livrädd att vi ska tappa hela kärnan för att alla på kontoret fokuserar för mycket på…pengarna”.

Verdanes representanter Cecilia Nytorp och Henrik Aspén. Foto: Faksimil Discovery+

Ville inte sälja

Men den verkliga bomben släpper hon efter mötet då hon intervjuas i enrum i dokumentären. Då framkommer att Bianca Ingrosso i själva verket ifrågasätter hela affären med Verdane:

“Vi skulle aldrig ha sålt Caia om du frågar mig och jag ville inte det”, säger hon då och avslutar med:

“Det här är det största misstaget jag gjort i mitt liv”.

Dokumentären har spelats in under tre år och efter att inspelningarna avslutats har Mikael Snabb avgått som vd i bolaget men han, Bianca Ingrosso och Jesper Matsch sitter fortfarande kvar i styrelsen för Beauty Icons.

I mars i år kunde Breakit avslöja att Adeline Sterner, som tog över vd-rollen efter Mikael Snabb, inte kommer fortsätta som vd för Caia. Beslutet kom i samband med att hon skulle ha kommit tillbaka från föräldraledighet.

“Det här är ett beslut som mognat fram hos mig. Caia är i behov av en väldigt närvarande chef och jag har insett att det inte går att ha med sig en sex månaders bebis till kontoret med allt vad det innebär med amning och annat”, berättade hon för Breakit.

“Det hade inte funkat i längden. Till slut skulle jag kört slut på mig och det skulle inte blivit bra för någon”.

Johanna Hamrén, som varit tillförordnad vd under Adeline Sternes föräldraledighet, har nu tagit över som vd för Caia.

Breakit har varit i kontakt med Caia och Verdane gällande kritiken. Båda har gett ett samlat uttalande.

LÄS MER: Hela listan – de står bakom Biancas smyckesbolag

LÄS MER: Caia-medgrundaren Mikael Snabb talar ut: “Det var mitt livs bästa affär – men vi borde ha väntat"

Läs mer