Batterier är bara ett hållbart alternativ till fossila bränslen om tillverkningen är hållbar. Det skriver Northvolts vd Peter Carlsson i en gästkrönika i The Economist där han varnar för att det inte är så det ser ut på ett globalt plan idag.
Han skriver att målet om att hålla jordens uppvärmning under 1,5 grader är långt ifrån verkligheten, där de senaste prognoserna pekar mot en uppvärmning på 2,8-2,9 grader. Det skulle innebära en helt annan värld än den världen vi lever i idag, skriver Peter Carlsson.
Med den dystra prognosen i åtanke – och de katastrofala konsekvenserna som då väntar – så larmar Peter Carlsson för att batteribranschen håller på att bli ytterligare en belastning på klimatet, med ett totalt koldioxidavtryck som kan jämföras med halva Tyskland.
Han varnar för Kinas ledande position globalt, med bolag som CATL, BYD och Eve.
”För att ta ett exempel så har kinesiska bolag gjort stora investeringar i Indonesien där man har skapat världens snabbaste produktionskedja av nickel. Regnskog har huggits ner för att bygga stora öppna gruvbrott, med dieselgeneratorer som energikälla, och där restavfall, som syror och kraftigt förorenat vatten, släpps ut i floder och hav”, skriver Northvolt-grundaren.
Han välkomnar USA och EU att med statligt stöd till gröna bolag utjämna konkurrensen med Kina.
Breakit avslöjade under morgonen att Northvolts ambitiösa ambition har stått bolaget dyrt.
Innan årsredovisningen presenteras för aktieägarna så tog vi del av siffrorna och de visar att även om omsättningen växte med 60 procent till 1083 miljoner kronor för batterikoncernen så ökade samtidigt förlusten före skatt från minus 1096 miljoner kronor till minus 3219 miljoner kronor. Det innebär en ökning av förlusterna i procent med nästan 194 procent.