Sök ikon

Skratt, tårar och en kvarts miljard – så gick det till när Bianca Ingrosso sålde Caia

Ur Bianca Ingrossos nya dokumentär "Imperiet Bianca" på Discovery+ där även Vanessa Lindblad, Lovisa Worge och Jesper Matsch syns regelbundet. Foto: Discovery

I den nya dokumentären “Imperiet Bianca” får vi följa Sveriges kanske hetaste influencer i bygget av sminkmärket Caia.

Breakit har sett första avsnittet – som avslöjar att Bianca Ingrosso själv tvekade på om hon ville sälja till Verdane. Dessutom framkommer en högre köpesumma än vad som redan är känt.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

I tre år har ett filmteam följt entreprenören och influencern Bianca Ingrosso och hennes team när de har byggt upp Caia Cosmetics.

Imorgon, torsdag, har dokumentären “Imperiet Bianca” premiär på Discovery+ och Kanal 5. Här får vi följa en huvudperson som öppnar upp sig mer än vanligt. 

“Jag har alltid trivts bra med att vara bakom, och suttit på första parkett och tittat på”, börjar Bianca Ingrosso berätta.

När Vanessa Lindblad “hittade” Bianca Ingrosso 2017 och blev hennes manager så insåg de snabbt att de måste starta något eget och det skulle vara inom make up. Båda hade fått erbjudanden, men det var Jesper Matsch och Mikael Snabbs mejl som fastnade. Många Breakit-läsare är säkert redan bekanta med  den här historien.

Grundarna av Svenska Krämfabriken satte snabbt igång med att arbeta upp en strategi för ett sminkmärke tillsammans med Vanessa Lindblad och Bianca Ingrosso.

“Vi hade en anteckning från första mötet där det står Caia”, säger Vanessa Lindblad i dokumentären.

På bara ett år skapade de varumärket, och fick igång branding, design, lager, logistik och ekonomisystem, och allt annat som behövs.

“Det ska inte gå att göra så snabbt”, konstaterar Jesper Matsch.

Caia säljs – för en kvarts miljard

18 månader senare, i juni 2020, säljer grundarna 51 procent av Caia till det svenska riskkapitalbolaget Verdane. I dokumentären får tittarna följa med bakom kulisserna när kontrakten ska signeras. I rummet råder en vemodig, men också glad stämning. Henrik Aspén och Cecilia Nytorp från Verdane är där.

Enligt källor till media ska affären ha varit värd 200 miljoner kronor. Men nya uppgifter i dokumentären gör nu gällande att Verdane ska ha betalat 250 miljoner kronor. Före affären ägde Mikael Snabb och Jesper Matsch tillsammans 58 procent av Caia Cosmetics, Bianca Ingrosso 29 procent och Vanessa Lindblad 13 procent.

“Va kul!”, ropar Bianca Ingrosso när hon kritat dit sin autograf, och sekunderna senare börjar både hon och Vanessa Lindblad att gråta.

“Innan allt skrevs på la jag inte så mycket tankar i det. I alla fall inte så positiva tankar som Vanessa, Jesper och Micke hade. Jag tänkte typ; ‘är det här verkligen rätt?’ Nu ska de tjäna tillbaka pengarna som de har investerat. Det sätter en mycket större press på Caia”, säger Bianca Ingrosso.

Jesper Matsch efter försäljningen:

“Vi kan aldrig garantera att det blir en framgång, men vi får aldrig veka ur på grund av lättja eller lathet. Vi måste bara köra på.”

Jesper Matsch och Bianca Ingrosso på Caia.

Vanessa Lindblad, som efter Verdane-köpet lämnade styrelsen och blev helt passiv i Caia, fortsatte sedan arbetet med att bygga Ingrossos varumärke.

“I början var det inte ett enda företag som ville associeras med mig. Vanessa kämpade med att övertala kunder om att ge mig en chans”, säger Bianca Ingrosso.

På ett möte med potentiella samarbetspartners i Bianca Ingrossos sociala medier får vi reda på hur mycket hon kräver för ett samarbete.

“Det kostar 300.000 kronor för en Youtube”, säger Vanessa Lindblad, som här framstår som en stenhård förhandlare.

Senare framgår det att hon har höjt priserna så pass mycket att hon kan dra ner rejält på antalet samarbetspartners.

Verdane har sedan intåget i Caia köpt fler aktier i bolaget. Idag kontrollerar de omkring 60 procent av bolaget.

Avsnitt två handlar till stor del om näthatet som Bianca Ingrosso har fått utstå. Serien streamar på Discovery+ från och med torsdag och sänds klockan 20:00 på Kanal 5.

Läs mer