Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Bilvårdsmärket Tershine med fanbase på stan signar jättekontrakt (och säljer merch för 10 miljoner om året!)

Tershines grundare, vd och "Head Of Gloss", Tobias Ericson. Foto: Press/Youtube

Bilvårdsvarumärket Tershine i Täby har hundratusentals följare på sociala medier och grundaren blir stoppad av fans på stan. Allt började med en nördigt nischad bilälskare som ville bort från de ålande tjejerna på motorhuven och förändra synen på branschen.

“Vi har inga säljare och har aldrig någonsin varken lyft telefonen eller mejlat någon”, berättar grundaren och ‘Head Of Gloss’ Tobias Ericson, som nu säljer bilglans för 70 miljoner kronor.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

“May the gloss be with you”.

Tershines slogan är välkänd bland “bilnördarna”. Bolaget från Täby utanför Stockholm har slagit sig in i en sådan specifik nisch som e-handel för bilglans, lyckats landa stora kontrakt med OKQ8 och Mekonomen, och har hundratusentals följare på sociala medier.

De har också knipit en plats bland Breakits 30 rising stars.

Det händer titt som tätt att motorn bakom Tershine Tobias Ericson blir stoppad på stan för att ta selfies med både barn och vuxna.

“Vi säljer bilvårdsprodukter liksom. Det är så jäkla kul att det har blivit så här, att vi har lyckats bygga ett så starkt community”, säger han till Breakit.

Hur hamnade Tershine här?

Såg ett behov i bilvårdsindustrin

Tobias Ericson har alltid haft ett stort intresse för bilar och bilvård och började sin karriär på OKQ8:s produkttekniska avdelning. 

“Jag har ingen utbildning utan är bara väldigt nördigt nischad och tekniskt intresserad.”

Samtidigt fanns det ett hål inom bilvårdsbranschen.

“När jag började var det två-tre gamla hederliga drakar, gubbar om man får säga så, som åkte runt med orderböcker, och frågade vad vi ville handla.”

Det var dags att utmana. Tidigt 2017 började Tobias Ericson att blanda schampo på skoj i labbet vid sidan om sitt vanliga jobb som han delade ut till kompisar.

“Recepten till smörjmedel lärde jag mig blanda med hjälp av tidigare kollegor som är kemister.”

Han tillbringade sedan varenda kväll i mammans och pappans garage och fyllde flaskor som han sålde via sin e-handel. Och redan andra året gjorde Tobias Ericson 3,5 miljoner kronor i intäkter – utan anställda.

Men till slut gick det inte längre. En kund såg kämpandet och började hjälpa till.

“Jag sa då att när jag har råd att anställa är du den första som får börja här. 2018 sa jag upp mig för att satsa helt på Tershine, då hade jag suttit hela nätterna och klistrat etiketter och åkt till posten morgonen därpå. Min kund släppte till slut sitt stabila jobb och fick betalt i lunch i början.”

Stora i sociala medier

Idag omsätter Tershine runt 70 miljoner kronor och de har gjort vinst sedan start. Bolaget står själva för recepten, och låter en kontrakterad fabrik fylla flaskorna.

Tobias Ericson har yrkestiteln “Head Of Gloss”.

“Vi har inga säljare och har aldrig någonsin varken lyft telefonen eller mejlat någon.”

En av de stora framgångsfaktorerna kan härledas till sociala medier, där bilfantasterna följer gänget bakom Tershine.

Bolaget har nära 24.000 prenumeranter på Youtube, 91.100 följare på Instagram och 75.500 fans på Tiktok. Här delar de med sig av bakom kulisserna-videos med anställda, hur de rengör bilarna med produkterna och svarar på frågor från följarna.

“Vi satsade tidigt på sociala medier och ökade rätt snabbt med 1000 följare för varje månad ungefär. Marknaden har dominerats av två-fyra märken som funnits i 100 år, men det är nya tider, och fansen struntar i om något funnits i 100 år.”

Tobias Ericson i en av många Youtube-videor.

Han tror att de växt eftersom att Tershine har förändrat hur man ser på bilvård i Sverige.

“Förr var det ‘wow, cool, yeah, brudar som ålade sig på motorhuven’. Jag kollade mer på kosmetik och hårvård, på stilrena flaskor, och unisex. Det ska attrahera alla målgrupper. Så från dag ett pushade vi mycket för innehållet som till större delen är plantbaserat, utan hormonstörande grejer”, säger han och fortsätter:

“Då var det inte hett. Nu måste du tänka klimat.”

De har inte bara nöjt sig med att sälja bilglans.

“Vi säljer tröjor, kepsar och jackor med vår logga på för 10 miljoner om året.”

Signat kontrakt

En av årets större händelser är att Tershine precis har skrivit på ett kontrakt med Tobias Ericsons gamla arbetsgivare OKQ8 som innebär att de kommer finnas i alla OKQ8-butiker i Sverige. Sedan tidigare finns de på bland annat Mekonomen, Bilia och BDS bilverkstadskedja.

“Det är en jättebra affär för oss. Vi har valt att inte finnas hos exempelvis biltvättar utan kommer sälja direkt till slutkonsument i hyllorna. Idag säljer vi ungefär 40 procent genom egna e-handeln och resten via återförsäljare.”

Med tanke på att det är centrallagerlistningar så behöver Tershine ändra om i sina positioner på bolaget. Det är största utmaningen just nu.

“Vi är 14 personer i Täby idag. Alla har gjort allt, praktiskt taget. Men för att det här ska fungera måste vissa bli säljchefer, kundchefer med mera. Det fungerade utan chefer när vi omsatte 30 miljoner, men sen blir det ett jäkla hack. I den här branschen är det dessutom kemikalier, vilket kräver registreringar som tar tid.”

Enligt Tobias Ericson har allt hittills skett “lite på känsla”, vilket också måste skärpas nu.

“Vi har haft svårt att hänga med och sålt mer än vad vi kunnat producera. Det har varit mer ‘det blir bra väder på torsdag, nu kör vi’. Men i år har vi tagit ett helhetsgrepp med lager, logistik och prognoser för beställare. Allt är mer datadrivet.”

Har du blivit uppvaktad av investerare?
“Ja. Men jag har velat gå min egen väg. Vi krigar på så länge vi kan själva med en bra kassa. Men man ska alltid hålla ögonen öppna – man vet aldrig vad som händer. Efter den här rising star-utnämningen har det inte direkt blivit färre.”

En del konkurrenter har ju poppat upp som också är duktiga i sociala kanaler. Hur går tankarna kring förvärv?
“Vi har tittat på att köpa fabrik. Men när vi sätter oss och räknar går det inte ihop. Vi är duktiga på branding och produktinnehåll. Men produktion, nej, vi fick kalla fötter. Nästa plan är nog att få tag i en tomt och bygga större”, säger Tobias Ericson.

Missa inte vår e-handelsrapport där vi listar Sveriges 50 högst värderade e-handlare och 30 rising stars! Du hittar den här.

Läs mer