Christopher Rexhell kallas för “hamburgerkungen” hemma i Åtvidaberg.
Burgerstores resa började precis när pandemin bröt ut, i april 2020. Svenska folket fick skippa restaurangbesöken – och med det föddes hemmatrenden med smashed burgers och lyxiga pizzor.
Han och frun Emmelie såg sin chans att leverera specialtillbehör för att flytta hem restaurangupplevelsen, men anade inte hur stort intresset skulle bli.
Bolaget nådde snabbt upp till miljonintäkter och 2021 vann man både burgar-SM och utsågs till Sveriges snabbast växande näthandlare i Svea Banks rankning.
Men följderna av Ukrainakriget påverkade till slut raketen som nu går samman med den största konkurrenten Grillkung.se. En affär som skett lite under radarn.
“Det är ett naturligt steg för oss. Jag ville utveckla ett bolag och sen sälja det. Det var syftet med företaget”, berättar Christopher Rexhell, som har en kockutbildning i grunden och alltid har vurmat för burgare.
Fortsätter som egna varumärken
I fjol växte Burgestore från 22,1 miljoner kronor till 31,7 miljoner. Samtidigt byttes vinst ut mot röda siffror, från 1,4 miljoner till -1,1 miljoner. Grillkung är mer än dubbelt så stora med intäkter på 75,1 miljoner och ett rörelseresultat på 7,5 miljoner. Tillsammans räknar de med att omsätta över 100 miljoner kronor under 2023.
Planen var att fortsätta bygga vidare på företaget lite längre.
“Vi behövde få in mer kapital för att kunna fortsätta. Vi tittade på ett par andra investerare som kunde tänka sig gå in, men med Grillkung fanns en personlig matchning.”
Båda varumärkena kommer finnas kvar och finansiellt går det till så att Burgerstores grundare blir delägare i Grillkung (eller BBQ Experten i Sverige AB som bolaget de heter). Det har skapats nya aktier i Grillkung som de byter mot 100 procent av aktierna i Burgerstore.
“Även om det inte blir ett likvid inflöde på det sättet, så har vi många besparingsmöjligheter. Vi kommer konsolidera vissa tjänster och lager. Just nu håller vi på och lastar ut och lämnar våra 2000 kvadratmeter i Åtvidaberg och flyttar in i Grillkungs lokaler i Skänninge.”
Både Burgerstore och Grillkung är distributörer av egna varumärken. Men skillnaden är att Burgerstore säljer 95 procent till privatkonsumenter och Grillkung cirka 25 procent till återförsäljare.
“Grillkung har också en starkare nisch med grillar och fler varumärken. Medan Burgerstore är mer för nördar med ett tufft utseende. Så på det sättet kompletterar vi också varandra bra.”
Därför är Burgerstore en snabbväxare
Att Burgestore har lyckats växa så snabbt på kort tid tror Christopher Rexhell handlar om värdet de tillför kunderna och arbetet med sociala medier.
“Vi har satsat pengar på vår kundservice, då våra kunder kräver en ordentlig servicenivå. Därför kostar vi också några procent extra. Ringer du till oss ska medarbetarna direkt kunna förklara vad du ska ha för grill, rök eller krydda. Vår chatt är öppen på helgerna till och med, det är inte jättemånga i vår nisch som har det.”
Bolaget har idag över 30.000 följare på Instagram där följarna får ta del av framför allt burgarrecept. De har även teamat upp med matintresserade influencers med Rami Khalil, Mikael Gustavsson och Daniel Waldenström.
“I våra organiska flöden pratar vi mat och inspiration. Vi skulle aldrig försöka kränga här, utan det handlar om att bygga förtroende. Vi har skapat långsiktiga relationer med våra influencers och gjort flera event tillsammans.”
SEO har också varit ett långsiktigt arbete.
“Det krävs att vi ligger högst upp i sökresultatet med smashed burger och kolgrillar, då det finns andra duktiga företag med liknande produkter.”
Kommer er nya grillgrupp att göra fler företagsförvärv?
“Det kan det bli, absolut. Inom nischen stekbord exempelvis finns flera varumärken som är intressanta.”
Vad ser du för utmaningar framåt?
“Det är en prispressad marknad där bruttomarginalerna blir påverkade. De rekommenderade priserna håller inte. Det finns för stora lager ute och då måste leverantörerna sälja produkterna billigare än de vill”, säger Christopher Rexhell och fortsätter:
“Vi kan vara lite dyrare, men inte hur dyra som helst. Det är fortfarande en privatekonomisk lågkonjunktur.”
Missa inte vår e-handelsrapport där vi listar Sveriges 50 högst värderade e-handlare och 30 rising stars! Du hittar den här.