Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

KRÖNIKA

Hanna Åkesson: Merchsweden lockar kidsen med gratis lyxsneakers (och cash) – deras briljanta PR-strategi kan sluta i katastrof

Tiktok-succén Merch Sweden ingår i Breakits e-handelsrapport som en av 30 "rising stars". Foto: Daniel Ivarsson/Press/Montage

Tusentals unga hängde som klasar runt kravallstaketet. De var där för en chans att komma över 5000-kronorssneakers för 1 krona paret från Merchsweden.

PR-kuppen blåstes av innan något allvarligt inträffade. Merch fick behålla alla skorna och ro hem hajpen.

Genial marknadsföring, kanske? Men det är också något som skaver rejält, skriver Breakits Hanna Åkesson.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det blev kaos. Avspärrningarna blev enligt rapporterna ”nersprungna”. 

Fredrik Rinaldo och hans mannar i Merchsweden hade satt upp en popupshop i Västerås i helgen. Entreprenören skulle sälja 5000-kronorssneakers för 1 till 2 kronor paret i en tillfällig lokal i den västmanländska metropolen. Men säkerheten kunde inte garanteras och jippot blåstes av. 

”Vi underskattade helt klart detta”, sa Fredrik Rinaldo till VLT och tillade att företaget satte stopp när de såg barn i trängseln som började få panik.

Men tillåt mig att tvivla på att den PR-skickliga entreprenören var varken jätteförvånad eller missnöjd med hajpen.

Ärligt, hade han verkligen förutsett ett annat resultat än kaos?

LÄS MER: Kaos när Lyko öppnade i centrala Stockholm: “Såklart jätteledsna”

Fredrik Rinaldo är alldeles för PR-savvy för det. Den uttalade planen var ju faktiskt att filma allt för att bli en snackis i sociala medier. 

Merchsweden har byggt sitt varumärke på Tiktok och för den som missat det är det där barn och unga hänger när de har näsan nere i telefonen. Priset på förra veckans – sedermera avblåsta –  happening i Västerås talade också till de väldigt unga, även om Merchsweden säger att deras målgrupp är 18-25-åringar.

Vilka barn kan köpa sneakers för 5000 kronor? Inte så många. Men om man säger så här: Vilket barn skulle inte göra allt i sin makt för att komma över ett par hajpade och statushöjande dyrgripar i stort sett gratis? Jag känner barn som förmodligen skulle sälja en familjemedlem för rätt sneakers – och tycka att de kom billigt undan. I ett barns öron är det som att någon skulle ropa ut: ”Skynda! De delar ut gratis pengar på stan!”

Ah, just det. Det har ju Fredrik Rinaldo och Merchsweden också gjort. Alltså delat ut pengar på stan – till barn. Bolaget åkte till Ockelbo (som blev slumpmässigt utvalt i en “random city generator”) och delade ut 80.000 kronor till en följare de träffade på stan (som råkade vara minderårig).

Inspirationen kan mycket väl vara hämtad från MrBeast med 151 miljoner (!) prenumeranter på Youtube, en megasuperkändis bland barn och unga, som gör just det: Delar ut cash. 

Det är här det inte riktigt känns rätt med Merchswedens valda marknadsföringsgrepp. 

Det handlar definitivt inte om att det inte är lyckat. Bolaget snittar 100.000 visningar på Tiktok per film. Förra året mer än dubblade bolaget sin omsättning till 22 miljoner kronor. 

Det som inte känns helt bra i magen är att bolaget liksom kringgår förbudet att göra reklam till barn genom att göra det helt lagliga men också skaviga draget – reklam genom barn. Och detta trots att man officiellt riktar sig mot vuxna.  

Det är egentligen inget fel att bygga sin popularitet genom att skapa hajp bland unga människor. Det är så trender skapas. Men någonstans har gränsen passerats, för mig i alla fall, när en random unge får 80.000 i handen på stan som reklam för ett företag. 

Det är bra att helgens rusning blåstes av. Säkerheten kunde inte garanteras, hette det. 

Den positiva effekterna av att tusentals barn och ungdomar står och stampar bakom kravallstaket är tämligen begränsade till coola skor och marknadsmässiga vinster. 

De negativa konsekvenserna – om desperata barn och tonåringar hade fått fritt spelrum att trängas och rusa hela vägen till popup-butiken – hade däremot kunnat vara ödesdigra.

Då hade vi inte snackat hajp. Då hade vi snackat tragedi – och till vilket pris?

LÄS OCKSÅ: Influencern skulle dela ut presenter – slutade i kravaller och 1000 poliser

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer