Bröderna Eriksson avslöjade nyligen för Breakit att försäljningen av deras träningsleksak Boxbollen rusade under fjolåret. Intäkterna landade på 125 miljoner kronor och vinsten före skatt blev cirka 20 miljoner kronor. Bakom den höga tillväxten låg en lyckad lansering i USA där bröderna pumpat ut betald marknadsföring via namn som Khloé Kardashian och Dr. Phil – dessutom fick de draghjälp av Bill Gates som hade fått en Boxbollen i julklapp av sin dotter.
När Jacob Eriksson, som är medgrundare för bolaget, summerar året så är han också nöjd med det mesta – försäljning, marknadsföring och uppdateringar i produkten (nya versioner av bollarna). Men bolagets app, där användarna kan genomföra olika utmaningar, har än så länge inte nått upp till deras förväntningar.
För att förändra det har bolaget rekryterat in Bambuser-grundaren Tom Sundström som ny CTO.
“Vi kom inte dit vi ville komma med den under 2022, allt annat gick så mycket bättre. Men vi ser att det finns en stor potential i appen med nya spel och funktioner. Bland annat har vi redan runt 100.000 klipp som våra användare har skapat och inom kort kommer startsidan att bli ganska lik Tiktok”, säger Jacob Eriksson.
Han avslöjar också att utvecklingskostnaderna var cirka 5 procent av ebit förra året. I samband med en satsning på appen ska de öka budgetposten gånger fem i år.
Tom Sundström presenterades fram till åtminstone förra året på Bambusers hemsida som grundare och nyckelperson i bolaget. När Tom Sundström var med och grundade Bambuser var det ett helt annat bolag än idag, men live streamad video har hela tiden funnits med som kärnan i bolagets affär.
“Jag har varit på Bambuser som konsult och vi började snacka. Jag har alltid tyckt att han är en av de bättre utvecklarna som jag har arbetat med, han är duktig på video och live video och har även koll på AI”, säger Jacob Eriksson.
Breakit har tidigare rapporterat om den höga omsättningen på chefer i Bambuser.
Själv har Tom Sundström presenterat sig som VP of Development fram tills nu.
“Det känns skönt att vara tillbaka och arbeta direkt med användarna. Playtech är ett spännande område och jag gillar ambitionen av att vara världsledande”, säger han om sin nya roll och fortsätter sedan:
“Boxbollen har spännande teknik, video och AR med konkreta jordnära mål och även helt rätt i kontext av rådande AI-boomen, där vi har labbar med neurala nätverk specialiserade på bollen med mera, för att göra appen och plattformen till en ännu bättre träningscoach.”
Boxbollens mål i år är att dubblera försäljningen i USA samtidigt som de ska lansera i Japan.
De uppskalade målen kommer tillsammans med en professionalisering av hela organisationen, berättar Jacob Eriksson. Bland annat är bröderna också ute efter någon som kan ansvara för e-handeln och en operativ chef som de hoppas rekrytera under året.
“2023 kommer att gå ut på att hitta människorna och 2024 kommer vi att bli en ordentlig organisation”, säger han.
Du skvallrade om att ni var sugna på en försäljning, hur går de planerna?
“Det kommer inte att ske i år, utan vi kör ett år till själva. Vi förde diskussioner med en part vi kommit ganska långt med direkt efter jul men kom fram till att gå skilda vägar för stunden. Men de kommer att följa noga om vi når alla mål vi satt.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.