Sök ikon

Lisa Agerman, Edit Brunner och Malin Eklund tar hajpade svenska bolag till Hollywood (och Barbie!): "Inte samma inbromsning här"

Lisa Agerman, Edit Brunner, Malin Eklund, grundare Second Home PR & Commerce. I bakgrunden syns Ryan Gosling och Margot Robbie från nya Barbie-filmen. Foto: Press/TT

När ekonomin går nedåt vill svenska bolag satsa på att gå över pölen till USA istället. Nystartade PR-byrån Second Home, och grundarna Edit Brunner, Lisa Agerman och Malin Eklund, upplever rusning till staterna. Adoore och Garden Glory är först ut.

“Vi får snart öppna en hot line för visumansökningar”, säger Malin Eklund.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Det här är en återpublicering. Artikeln publicerades första gången i maj 2023.

Trion Lisa Agerman, Edit Brunner och Malin Eklund, med meriter inom mode, media och reklam, drog förra sommaren igång sin PR-firma Second Home PR & Commerce i Los Angeles. 

Bolagets affärsidé är att hjälpa till med allt som behövs för en USA-succé. Det kan handla om allt från marknadsföring och försäljning till juridisk rådgivning och försäkringar.

Vi satsar all in på den här nischen: att vara ett svenskt bolag som kan skandinaviska kunder, men som bor och arbetar på den amerikanska marknaden”, berättar vd:n Edit Brunner från Los Angeles.

Hur mycket Second Home PR har omsatt den första tiden är inget de vill berätta.

Vi har haft 10 bolagslanseringar på mindre än ett år”, säger Lisa Agerman och fortsätter:

“Vi upplever inte samma ekonomiska inbromsning här som i Sverige och Europa. Shopping-högtider fortsätter slå försäljningsrekord, och andelen amerikaner med bra ekonomi är så stor att man som bolag kan höja sina priser och börja sälja lokalt i bara en delstat och ändå ta hem affären.”

Enligt grundarna är det en rätt rolig och varierande vardag de får vara med om.

“Vi sitter och jobbar på den kreativa huben Heimat i Los Angeles. Här kan vi också träffa entreprenörer, kreatörer och influencers och samtidigt gå på event och föreläsningar om de senaste trenderna i LA”, säger Edit Brunner.

Hon tillägger dock:

“Vi är de minst coola där, kan man säga.”

Garden Glory + Barbie = sant

Bland de Second Home PR har lanserat finns lyxträdgårdsslangarna Garden Glory, Petra Tungårdens Adoore (som nyligen höll ett event för modeinfluencers och journalister på Cecconi’s i West Hollywood) och kashmirmärket Soft Goat. Nu står ytterligare ett 20-tal bolag på tur där strategier arbetas fram, bland annat systrarna Fahrmans Seaquelle och fårskinnstofflorna Shephard of Sweden.

Garden Glory (som på sistone varit oense om vd-posten) har till exempel som mål att gå från 18 miljoner kronor till 100 miljoner kronor på tre år, och idag står den amerikanska marknaden för 70 procent av omsättningen. 

“I sommar kommer deras produkter synas i filmen Barbie med Margot Robbie och Ryan Gosling”, säger Malin Eklund.

Gänget på Second Home: Edit Brunner, Malin Eklund, Lisa Agerman, Emelie Bengtsson och Aglaia Kriz. Till höger Margot Robbie i Barbie-filmen.

Att Second Home PR så snabbt lyckats bygga sig ett nätverk i USA beror dels på att de redan innan varit duktiga på kontakter. Ett exempel: Lisa Agerman och Malin Eklund driver sedan tidigare vinföretaget Un’Sweet. Kändismäklaren Fredrik Eklund (bror till Malins man Sigge Eklund och ny drake i SVT:s Draknästet) introducerade henne för författaren och tv-stjärnan Tracy Tutor på en fest. Hon blev senare delägare i bolaget. Det var så de kom i kontakt med den amerikanska pressen och även en amerikansk PR-byrå som har fungerat som deras mentorer.

“I USA kan man nå väldigt många, på kort tid. Vi fick till exempel in intervjuer med Kelly Gale för RS Sports i Women's Wear Daily, Sports Illustrated och Yahoo Sport, med en total räckvidd på 180 miljoner unika besökare i månaden. Vi arbetar mycket med att ge våra kunders produkter till influencers och kändisar med stor publik”, säger Malin Eklund.

Vill bli en one stop shop

Second Home PR:s närmaste planer är att utöka de lokala teamen på plats i Los Angeles och New York med kompetens inom PR, influencer marketing och event. De har även knutit till sig samarbetspartners som Business Sweden och Svenska Handelskammaren med målet att bli en “one stop shop” där man även kan erbjuda exempelvis shipping, 3PL-lager och lokala återförsäljare.

“Men för oss är det samtidigt viktigt att inte börja med att anställa massa personal och snabbt öppna kontor i olika städer, det känns som ett omodernt sätt att bygga bolag på. I slutändan hamnar alla dyra kostnader på kunden.”

Från Petra Tungårdens lansering, Dani Songs push för Garden Glory och Robin Söderlings padelmärke i WWD.

Vad har varit svårast under resan?
“Förväntningarna från kunderna. Vissa är övertygade om att de första veckan i USA ska bli publicerade i Vogue och kunna gifta (ge bort pr-gåvor, reds anm.) Selena Gomez, världens mest följda kvinna på Instagram. Men vem vet, häromdagen stod vi och pratade om vårt kontors dåliga playlist med Olivia Rodrigo!”, säger Edit Brunner.

Flera bolag vill ta det steget längre än bara lansering.

Malin Eklund:

“Det har visat sig att majoriteten av de vi samarbetar med även drömmer om att flytta hit. Så nu öppnar vi väl snart en hot line för visumansökningar också.”

Läs mer