Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Flattered växer aggressivt men gör miljonförlust: “Drog i handbromsen för sent”

Hanna Kwiatkowska och Gustav Lindén. Foto: Press

Skovarumärket, med influencern Isabella Löwengrip som delägare, har nu som största fokus att vända tillbaka till lönsamhet. Ögonen ligger på Kina.

“Vi har realistiska förväntningar på vilken marknad vi existerar på nu. Returgraderna är höga och det är ett hårdare klimat för grossistkunder", säger vd:n och medgrundaren Gustav Lidén.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Det började med ballerinaskor för inomhusbruk. Sen dess har Flattered utvecklats till ett globalt bolag som säljer både skor, väskor och accessoarer för kvinnor.

Bolaget lanserades 2013 av grundarparet Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska, tillsammans med serieentreprenörerna Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Isabella Löwengrip gav såklart stjärnljus till märket och gjorde mycket reklam, men båda tog senare en plats i skuggan, och äger idag 6 procent vardera.

Vd:n Gustav Lidén är den som rattar Flattered idag och bolaget har kommit att bli ett av de snabbast växande modebolagen i Sverige.

Nu kan Breakit avslöja rykande heta intäktssiffror för 2022. Omsättningen ökade rejält, från 87 miljoner kronor till 120 miljoner. Det beror delvis på den kraftiga expansionen som Flattered genomfört.

“Vi har haft fortsatt god efterfrågan på våra produkter, och vi har växt mycket i nya marknader som USA och Kina”, säger Gustav Lidén.

Gustav Lidén har tidigare berättat att de var livrädda att folk skulle sluta köpa deras skor när pandemin kom, men det blev precis tvärtom, och man lyckades uppvisa god lönsamhet. Nu har de dock dragit på sig en rejäl förlust på drygt 4,5 miljoner kronor. Flattered har inte lyckats parera kostnadsökningarna under året, enligt vd:n.

“Vi drog i handbromsen för sent när vi hoppades på att vårens svårigheter inte skulle bli så långvariga.”

Hur ska ni vända tillbaka till lönsamhet?
“Det blir vårt största fokus nu. Vi räknar inte med en lika aggressiv tillväxt i år, och vi tror att vi lyckas vända genom att till exempel investera mindre i marknadsföring, och säkerställa att vi är lönsamma på alla ordrar. Och att fokusera på vårt community.”

Genomför ni några andra åtgärder, som nedskärningar?
“Nej. Besparingarna sker främst på reklam och logistik.”

Försiktigt optimistisk

Vad prognosen ligger på för 2023 vill Gustav Lidén inte avslöja, men säger:

“Vi har realistiska förväntningar på vilken marknad vi existerar på nu. Returgraderna är höga och det är ett hårdare klimat för grossistkunder. Men vi har just nu en fortsatt bra tillväxt på vår e-handel givet omständigheterna.”

Planerna under året är att bygga en bra grund i Kina, där de har startat ett dotterbolag. Försäljningen sker genom den Alibaba-ägda marknadsplatsen Tmall.

“Vi är nöjda med utvecklingen här. Men det har också varit många nedstängningar i Kina, vilket gjorde att vi blev sena med höstkollektionen. Vi har vårt lager i Shanghai, så vi kunde inte skicka några produkter alls i kvartal två.”

Flattered har plockat in externt kapital vid ett tillfälle. Det var 2018 då investmentbolaget Spiltan gick in med 15 miljoner kronor. Idag har Spiltan en ägarandel på 33 procent. 

“Vi gjorde även en mindre runda i mars 2022 då vi välkomnade två nya styrelseledamöter och personalen fick möjlighet att teckna aktier i bolaget. Men vi har inga planer just nu på att ta in mer.”

Missa inte vår e-handelsrapport där vi listar Sveriges 50 högst värderade e-handlare och 30 rising stars! Du hittar den här.

Läs mer